18. september 2014

Certificeret kakao hitter som aldrig før

Behovet for en bæredygtig kakaoproduktion bliver tydeligere for hvert år. Derfor er lysten til at få certificeret sin kakao stigende hos de store fødevareproducenter.

Foto: Nestlé / CC BY

Foto: Nestlé / CC BY

Certificerings-ordninger som Rainforest Alliance og Fairtrade-mærket oplever i disse år stor interesse – også fra de store fødevareproducenter. I 2008 var kun 7600 kakaolandbrug certificeret af Rainforest Alliance, men i dag er tallet hele 130.000, altså cirka 14,5 procent af verdens samlede kakaoproduktion.

Certificerings-ordningerne går ud på at sikre bæredygtig produktion, så kakaobønderne får en fair pris for deres varer og der investeres i nye dyrkningsmetoder, der giver et bedre afkast og ofte er mere miljøvenlige. Den stigende interesse for certificering skyldes især, at de store producenter har erkendt én vigtig ting: Bæredygtighed er afgørende for fremtidens chokoladesalg. Det har blandt andet fået Mondeléz, der er Europas største chokoladeproducent til at prioritere bæredygtighed.

“Hvis vi vil blive ved med at lave forretning, er vi er nødt til at sikre en stabil produktion af kakaobønner i høj kvalitet. Vi er derfor nødt til at hjælpe kakaobønderne med at dyrke kakao på en bæredygtig måde. Her er certificering et redskab,” forklarer Anders Carne, Public Affairs Manager hos Mondeléz i Norden.

Verden vil have mere chokolade

Velstanden stiger i mange dele af verden. Og med en hurtigt voksende middelklasse følger også en øget efterspørgsel på særligt ét nydelsesprodukt: chokolade. Især lande som Indien, Kina og Brasilien har de senere år oplevet en markant større rift om det brune, søde guld – sidste år blev der spist tre millioner ton kakaobønner på verdensplan og dette tal forventes at stige til hele fem millioner ton i år 2020 ifølge The Cocoa Barometer Report.

Men selv om kakaoproducenterne burde juble ved udsigten til endnu større omsætning, så tydeliggør den stigende efterspørgsel også, at der er behov for, at kakaoproduktionen bliver mere bæredygtig. Ellers vil det simpelthen ikke være muligt at imødekomme verdens stigende smag for chokolade.

Kakaodyrkningen er truet

Omkring 90 procent af verdens kakao kommer fra små landbrug. Men kakaobønderne står i disse år over for en række udfordringer. Ifølge Fairtrade Foundation ender blot mellem 3,5 og 6,4 procent af den samlede pris for en almindelig chokoladebar hos kakaobønderne i Vestafrika. Godt 70 procent går til fødevareproducenterne. Kakaobøndernes ringe fortjeneste resulterer i fattigdom og lav produktivitet, fordi der ikke bliver investeret i nye dyrkningsmetoder og gamle kakaotræer ikke bliver erstattet af nye. Desuden oplever mange kakaobønder, at de yngre generationer hellere vil søge mod byerne end at videreføre en kakaoproduktion, som de ikke ser nogen fremtid i – arbejdsforholdene er for dårlige og indtjeningen for lav.

Men udsigten til ikke at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel på chokolade har altså nu fået mange af de store fødevareproducenter til i stigende grad at fokusere på en mere bæredygtig kakaoproduktion. Både når det kommer til dyrkningsmetoder og bøndernes forhold.