06. januar 2014
Frodige vækstmarkeder i Afrikas tørke
Håbløshed er i Afrika blevet erstattet af boomende vækstrater.
Foto: UN Photo, Lucien Rajaonin
Det har skabt en ny optimisme, som spreder sig hastigt med de tørre vinde syd for Sahara. Investeringsmulighederne for danske virksomheder er bedre end nogensinde før.
Argumenterne for at tale om et ”nyt” Afrika er mange. De udfordringer, som hidtil har forhindret mange virksomheder i at investere i det fascinerende kontinent, er fortid – eller er godt på vej. Den afrikanske økonomi er i fuld fart fremad. Med en gennemsnitlig vækst på 4,8 pct. i perioden 2001-2011 er Afrika syd for Sahara en af de hurtigst voksende regioner i verden. Derudover er forholdene for danske virksomheder blevet optimeret markant. Det gælder fx, at infrastrukturen er blevet forbedret, korruption er på tilbagetog og at mange afrikanske lande scorer højest når der skal deles karakterer ud for forretningsvenlighed. Klimaet i Afrika er tørt, men vækstmulighederne for danske investeringer er anderledes frodigt.
Et andet argument er, at de afrikanske forbrugere er unge, mange og stormer frem. I år 2020 forventes det at 128 mio. husholdninger vil have en indkomst på over 5000 USD om året, som betyder at familierne begynder at bruge omkring halvdelen af indkomsten på andet end mad. Det svarer til 52 pct. af alle husholdninger. En undersøgelse fra McKinsey indikerer, at de afrikanske forbrugere i høj grad går op i kvaliteten af varen samt hvilket mærke det er. Med de stigende indkomster samt sans for kvalitet, udgør de afrikanske forbrugere en særlig interessant forbrugergruppe for danske firmaer. Dertil kommer, at den afrikanske arbejdsstyrke i 2040 vil være den største, og yngste, i verden.
Gode råd til vækstsucces
Børsen har i ti måneder rejst rundt i verden og rapporteret om hvilke muligheder der venter de danske virksomheder, og hvad der er vigtigt når de tager springet til udlandet. Det er først og fremmest vigtigt, at virksomhederne prioriterer at skabe et netværk og dermed sikrer sig gode forbindelser, også selvom der er mange andre opgaver, som presser sig på. Som en del af dit netværk er det vigtigt at finde en god partner, som kan åbne markedet hurtigt og effektivt – du kan ikke gøre det alene. Dertil kommer, at gode medarbejdere er dyre og kan være svære at finde. Det kræver mange personalegoder og kreativ tænkning at rekruttere og fastholde kompetente medarbejdere.
Forberedelse er altafgørende før du investerer, og særligt vigtigt er det, at din plan A er suppleret med nødplaner. I forhold til budgetter holder de stort set aldrig, og derfor er det vigtigt at have en buffer klar, når der er brug for at få investeringen i gang. Forberedelse kræver den kulturelle kontekst også, for hvis de lokale skikke og kultur ikke bliver mødt med respekt og ydmyghed, kan i værste fald ødelægge forretningsmuligheder. Også i forhold til ledelsesstilen er der behov for lokal tilpasning. Børsens udsendte erfarer nemlig, at den skandinaviske ledelsesstil er for direkte og for kontant. Den samme tilpasning bør gælde produktet, hvor forbederelse igen er nøgleordet i form af en grundig markedsanalyse.
Der er mange ting at tage højde for og det kræver grundig forberedelse, men udbyttet er stort, hvis det gøres ordentligt – det er der flere danske vidnesbyrd for end nogensinde tidligere. Ifølge Investeringsfonden for Udviklingslandes (IFU) investeringsportefølje udgør investeringer i Afrika i 2012 hele 17 pct. af den samlede investeringsportefølje. Det er mere end en fordobling sammenlignet med år 2007. Din virksomhed er altså ikke alene i at investere i det ”nye” Afrika, som stormer frem.