30. oktober 2014

Skateparker giver fattige børn et break

Et hold skatere tog til Indien for at bygge landets første offentlige rampe, hvor børn og unge nu både lærer tricks på hjul og engelsk. Ideen har siden spredt sig til Bolivia og Sydafrika.

Dyttende tuk tuk’er, lastbiler og fritgående køer gør det både farligt og langt fra optimalt at skateboarde på de ofte hullede veje i Indien. Indtil sidste år havde landets unge kun én skatepark, hvor de kunne øve nye tricks og hænge ud. Men en indgangsbillet på 20 kroner satte en naturlig stopper for skatescenen blandt fattige børn og unge i Indien.

Det besluttede 24 professionelle skateboardere fra USA, Storbritannien, Tyskland og Indien sig for at ændre på sidste år. I løbet af 16 dage fik de sammen med et hold af frivillige omdannet 20 tons sand, tre tons cement, 2000 meter stål og et palmetræ om til Indiens første offentlige og gratis skatepark i Bangalore.

Asiens bedste skatebane

Det er det indiske skaterkollektiv HolyStoked, der sammen med 2er Skateboarding fra Hannover og tøjproducenten Levi’s, står bag skatebanen. Den er siden blevet udnævnt som et af Asiens bedste steder for skatere af Skateboarder Magazine. I dag er Bangalore langsomt ved at udvikle sig til Indiens centrum for skatere, der kommer fra vidt forskellige dele af byen: Unge, veluddannede, der har brug for at stresse af efter de mange kontortimer og gadebørn fra forskellige kaster i Bangalores slumområder.

Den indiske skateorganisation arbejder fortsat på at udbrede skateboardscenen for at give børn og unge uanset baggrund et break fra hverdagen. 100 skateboards er nu grundmaterialet i en ny skateboardskole. De gratis boards bliver flittigt brugt af børn, der ofte bor i telte og arbejder på byggepladser med deres familier, når de ikke er i skole.

”Vi giver dem et skateboard, og efter 3-4 minutter er der smil alle vegne. Det er noget helt særligt. Det giver andre en følelse af, at de kan også gøre det,” fortæller Abshishek Enbake fra skaterkollektivet. Børnene lærer både at bevæge sig på et skateboard og får samtidig undervisning i engelsk.

Skatemekka med bjergudsigt

Ideen er nu ført videre til Bolivia og Sydafrika. Over 110 frivillige med professionelle skateboardere fra 15 forskellige lande i spidsen har bygget et 1.200 m2 mekka for skateboardere i Bolivia. Skateparken, der ligger i 3.600 meters højde i La Paz, er i dag et af Sydamerikas største områder for skatere – og den højest beliggende skatepark på verdensplan.

Johannesburg havde allerede et skateboardområde, men faciliteterne forfaldt i takt med at folk stjal stål og andet materiale fra ramperne. Igen rejste skatere afsted og viste unge i området, hvordan man bygger baner af cement og andre bygningsmaterialer, der holder bedre og er sværere at fjerne.

”Børn i området har nu fået et sjældent sted, hvor de bare kan have det sjovt og nyde at skate,” fortæller den lokale skater Jonathan Pinkhard, som sammen med andre brugere af banen nu er blevet rustet til, hvordan de selv bygger videre på ramperne.

Alternativ marketing

Skateboardkulturen har udviklet sig løbende, siden unge tilbage i 1940’erne fandt på at sætte hjul under gamle surfboards. I dag står over 10 millioner mennesker på verdensplan på skateboard. Det har ført en industri på flere hundrede millioner dollars om året med sig, som store tøjbrands konkurrerer om at få del i. Et udbredt marketing-gimmick er at betale kendte mennesker for at gå med ens skateboardkollektioner.

Levi’s er kendt for at have udviklet klassiske blå cowboy-jeans, og valgte derfor en anden strategi i forhold til skateboardmarkedet: ”Vi var meget bevidste om, at vi ikke er et skateboard-brand. Så i stedet for at bruge vores marketingdollars til at betale 5-10 fyre til at endorse vores produkt, besluttede vi os for at støtte skateboardbutikker, grupper og dem som ellers ikke ville have adgang til at skateboarde,” forklarer Filip Elerud, der er commercial manager i Levi’s.

Se tre film om, hvordan skateparkerne blev til i BangaloreLa Paz og Johannesburg.