15. august 2011

Stigende interesse for fair trade-design

Danskerne vil gerne bruge deres penge på at bekæmpe fattigdom og samtidig købe noget smukt til hjemmet eller sig selv.

Danskerne køber i stigende grad fair trade-design og støtter dermed villigt kunsthåndværkere i marginaliserede samfund i u-lande. Foto: Jacob Crawfurd

Danskerne køber i stigende grad fair trade-design og støtter dermed villigt kunsthåndværkere i marginaliserede samfund i u-lande. Foto: Jacob Crawfurd

Kombinationen af fattigdomsbekæmpelse og æstetik er blevet et hit i Danmark. I dag er flere end 103.000 producenter af fair trade-design knyttet til brancheorganisationen Fair Trade Danmarks netværk. Det bidrager til langt bedre og bæredygtige levevilkår for nogle af verdens fattigste producenter i u-landene.

Medlemmerne i organisationens netværk kombinerer alle design og fattigdomsbekæmpelse. Ved at fremme produktionen af unikt kunsthåndværk i en lang række u-lande i Asien, Afrika og Sydamerika medvirker Fair Trade til at sikre en positiv og bæredygtig udvikling hos lokalbefolkningerne.

Appellerer til danskere

Mens andre brancher mærkede nedgang under finanskrisen i årene fra 2008 og frem, er salget af fair trade steget.

Fair Trade Danmark får løbende nye medlemmer og oplever desuden stigende interesse for at blive en del af organisationens fair trade-netværk, især fra sociale entreprenører, designere og studerende. Fair Trade Danmark fornemmer selv, at den øgede interesse blandt andet kommer af, at organisationen deltager på Formland, Skandinaviens største design- og interiørmesse, der har medført betragtelig større synlighed. Og i begyndelsen af 2011 blev designprisen ”Fair Trade Design Award” uddelt for første gang.

Organisationen forklarer, at Fair Trade er en vigtig og relevant måde at støtte mennesker til at forbedre egen situation, samtidig med at det er et stærkt bidrag til fattigdomsbekæmpelse. Fair trade adskiller sig fra andre etiske initiativer, idet hovedparten af de producenter, der er involverede, lever i marginaliserede samfund, med få muligheder for at leve af deres håndværk. Ved at sikre direkte og bæredygtig samhandel med producenter i marginaliserede samfund, styrker vi disse menneskers evne til at hjælpe sig selv.