08. september 2011

Udvikling på tv

Malawiansk tv-serie har stor succes med at oplyse folk om hiv/aids i det fattige afrikanske land. Mere end en million seere følger hver uge med i de nye afsnit, som bliver vist på landsdækkende tv

”Tikuferanji” betyder ”Hvorfor dør vi?”, og er samtidig navnet på den sæbeopera, som ADRA Danmark og ADRA Malawi har produceret for at forebygge hiv/aids i Malawi og for at forbedre forholdene for den del af befolkningen, der allerede er smittet.

Tv-serien tager udgangspunkt i helt normale malawianeres helt normale hverdag. Og så alligevel ikke. Hovedpersonen, mr. Manganya, bliver altid rodet ud i de mest mærkelige situationer, fordi han dummer sig. Med masser af humor og komik sætter tv-serien fokus på tabu-belagte emner som utroskab, stigmatisering af hiv-smittede og traditionelle heksedoktorers udnyttelse af kvinder.

 

Der bliver taget hul på tabuer

”I Malawi er aids stadig et tabu. Når mennesker dør, skyldes det tuberkulose eller andre almindelige sygdomme, endelig ikke aids. At tuberkulosen bryder ud, fordi aids har ødelagt immunsystemet forbigås i tavshed. Derfor er der brug for, at vi gør noget utraditionelt og får folk til at tænke selv,” fortæller programkoordinator i ADRA Malawi Michael Usi.

Michael Usi spiller selv med i serien i rollen som hovedpersonen mr. Manganya.

”Vores opgave er ikke at give svarene, men sikre at lytterne begynder at diskutere de alvorlige problemer som hiv/aids skaber, ikke blot for den enkelte, men for hele familien og for samfundet,” uddyber Michael Usi.

På baggrund af tv-serien bliver der derfor afholdt forskellige aktiviteter rundt omkring i landet Det kan være alt fra offentlige diskussioner i landsbyerne og møder i private hjem, teaterforestillinger, dans og ungdomsarrangementer til børnedage og fokusgruppediskussioner.

 

En enorm succes

Tikuferanji hører til genren edutainment, der er en kombination af underholdning og undervisning (education/entertainment). Man håber, at man ved at pakke alvoren ind i en blanding af humor og intriger kan gøre budskabet mere tilgængeligt og nærværende for befolkningen. Og missionen ser i høj grad ud til at være lykkedes.

Tikuferanji har oplevet en enorm succes siden den første udsendelse i 2003, og tv-serien blev i 2008 tildelt prisen National Achiver, for sin evne til at engagere den malawianske befolkning i problemerne vedrørende hiv/aids.

Malawi har den tvivlsomme ære at være et af de lande i verden, som procentmæssigt har flest hiv-smittede indbyggere. Det anslås, at omkring 11 % af landets befolkning er smittet med sygdommen.

 

5 mio. lytter med i radioen

Tikuferanji bliver produceret både til radio og tv, og man anslår, at tv-serien når omkring 1.200.000 mennesker og radioprogrammerne omkring 5.000.000. Det er primært folk i byerne, der ser Tikuferanji, enten hjemme eller på barer, hvor der er fjernsyn. Radioprogrammet kommer endnu bredere ud, da ca. 85 % af befolkningen har adgang til radio.

Start ugen med vores nyhedsbrev

Få Verdens Bedste Nyheder leveret direkte i din mailboks hver mandag morgen.