24. oktober 2017
Analyse: Kloden bliver klogere online
Digital og online uddannelse har bevæget sig fra niche til verdensomspændende succes med gratis kvalitetsprodukter. Potentialet er enormt – ikke mindst for udviklingslandene.
CC BY Cellanr
I den danske skoledebat er der ofte fokus på de udfordringer, børn og unges stigende tendens til at have øjnene klistret til en smartphone eller tablet giver i undervisningen. For selv om tablets ofte bliver brugt konstruktivt i undervisningen, betyder de små skærme også distraktioner og koncentrationsbesvær. Men potentialet i digital uddannelse, der bæres frem af øget internet-adgang og billigere smartphones og tablets overalt i verden, overstiger langt disse udfordringer. Især hvis man bor i et udviklingsland.
Fra Harvard til Duolingo
For blot 10-15 år siden var digital og online læring stadig en niche med begrænset omfang og succes. Siden da har udviklingen af software gjort digitale læringsværktøjer både interaktive og underholdende. Online uddannelse er gået ind i en ny fase og i dag udbyder selv et af verdens mest prestigefyldte universiteter, Havard University, en bred vifte af online kurser – nogle af dem gratis. Ifølge universitetet selv ønsker de at gøre viden og læring tilgængeligt for alle, også dem der ikke har mulighed for at få en uddannelse fra Harvard. Mange sproginteresserede kender også Duolingo, der siden lanceringen i 2012 har vundet stor popularitet med sin spil-agtige opbygning, der kombinerer indlæring med leg. I skrivende stund udbyder Duolingo kurser inden for 23 forskellige sprog – med flere under udvikling – og har cirka 150 millioner registrerede brugere verden over. Et andet eksempel på, at digitaliseringen har demokratiseret vores adgang til viden, er den brugerdrevne encyklopædi Wikipedia, der i skrivende stund rummer artikler om knap 5,5 millioner emner i den engelske udgave.
”Til hvem som helst, hvor som helst”
En af pionererne inden for moderne online-uddannelse er Salman Khan, der i øvrigt selv er uddannet på Harvard University. For ti år siden hjalp han en af sine yngre kusiner med skoleopgaverne – og efterhånden som flere og flere af hans kusiner og fætre spurgte ham om hjælp, begyndte Khan at optage små videoer til dem, hvor han forklarede matematiske formler og lignende. Det blev starten på den internationale non-profit uddannelsesorganisation Khan Academy, der blandt andet med støtte fra Gates Foundation tilbyder ”gratis verdensklasse-undervisning til hvem som helst, hvor som helst”. I dag tilbyder Khan Academy online undervisning fra børnehaveklasseniveau og op – i alt fra matematik til kunsthistorie. Også på dansk med støtte fra LøkkeFonden.
Basale færdigheder ikke nok
Hverken Khan Academy eller Harvards online kurser er udviklet med henblik på udviklingslande som sådan. Men deres hastige udbredelse viser et kæmpe potentiale, især når man kigger på mindre velstillede samfund. Den globale analfabetisme er allerede faldet markant i de seneste årtier, og især i Afrika og Sydasien er udviklingen gået stærkt. På det afrikanske kontinent er det ofte under 50 procent af generationerne over 65 år, der kan læse. Men for de unge mellem 15 og 24 år er læsefærdighederne bedre, især i det nordlige og sydlige Afrika, hvor mellem 70 – 100 procent af de unge generationer kan læse og skrive. Det samme høje niveau for unges læsefærdigheder gør sig i dag gældende for alle andre kontinenter i verden, selvom der er store lokale forskelle. Men én ting er at kunne læse og skrive – noget andet er muligheden for at tillære sig specifikke, efterspurgte færdigheder. Ifølge FN kommer 9 ud af 10 børn i dag i grundskole. Det er en vigtig udvikling, men i mange af verdens fattigste lande er udfordringen nu at kunne tilbyde undervisning af tilstrækkelig høj kvalitet.
En software-revolution
Ifølge Jeffrey Sachs, der er professor og ekspert i bæredygtig udvikling fra Columbia University, er lige adgang til kvalitetsuddannelse for alle det vigtigste af de 17 Verdensmål, som FN vedtog i 2015. Og han er ikke alene i den vurdering. Målet er også det mest populære blandt de næsten ti millioner mennesker, der stemte i FN’s online afstemning ”MyWorld”, hvor alle mennesker var inviteret til at vælge hvilke mål for verden, der var de vigtigste for netop dem og deres familie. Gates Foundation har vurderet, at udviklingen af ny software vil revolutionere læring og uddannelse i verdens fattigste lande . Ifølge sammenslutningen af mobiloperatører, GSMA, tredobledes antallet af mobil-internetbrugere i Afrika fra 2010 til 2015, hvor 300 millioner var online på mobilen. Forventningen er, at antallet af smartphones i 2020 vil runde 720 millioner. Der bor allerede i dag over én milliard mennesker i Afrika, og fordelingen af smartphones mellem dem er langtfra lige – så ja, der er stadig et stykke vej til, at ethvert afrikansk barn har adgang til online Harvard kurser via sin smartphone. Men allerede i dag har flere end nogensinde før mulighed for at blive klogere via gratis, online kvalitetsuddannelser – og udviklingen på området går stærkt.