30. april 2013
COWI: Vejen til udvikling
Kan man asfaltere sig ud af fattigdommen? Det prøver de i Tanzania, hvor infrastruktur er den største udgift på statsbudgettet.
For blot ti år siden tog det to-tre dage at følge vejen fra Zambia til Dar Es Salaam i Tanzania. En af Afrikas vigtige handelsruter. Det betød for de fleste farmere, at deres last var lige til at smide ud. I dag kan Elhanan Lema, vejingeniør hos COWI, klare turen på ti komfortable timer – over de grønne bjerge i vest, gennem bananplantager og nationalparker frem mod havnebyen ved det Indiske Ocean. Forklaringen ligger under ham: Den nye TANZAM motorvej er næsten færdig og byder nu på 921 kilometer med jævn asfalt og blomstrende handel ved boder i vejkanten.
„Veje driver udvikling, og det har man forstået i Tanzania, der har infrastruktur som største udgift på statsbudgettet,“ siger Jan Kieler, Senior Vice President, COWI Afrika. At bedre veje er en god investering, kan man aflæse direkte af væksten, fortæller Torben Larsen, der er vejøkonom på den danske ambassade i Dar Es Salaam. „Som en tommelfingerregel kan man sige, at vækst i trafik hænger sammen med væksten generelt i et samfund. Hvis vækst inden for handel for eksempel er fem procent, er den endnu større inden for trafik,“ siger han og forklarer, at dårlige veje ikke kun hindrer økonomisk udvikling, men også bremser for bedre sundhed og uddannelse.
„Der er mangel på uddannede folk, og du kan ganske simpelt ikke få lærere og læger i de her lande til at arbejde steder, hvor der ingen veje er. Og så er der selvfølgelig befolkningen selv, der uden veje har svært ved at komme i skole og til sundhedsklinikken, og i det hele taget få adgang til markederne og blive en del af pengeøkonomien,“ siger Torben Larsen. TANZAM – der nu er den længste vej i Tanzania – er samtidig er en direkte gateway fra en af Østafrikas vigtigste havne til nabolandet Zambia og videre til Malawi og Den Demokratiske Republik Congo, skaber det et håb for, at vejen kan føre udviklingen endnu længere ind i Afrika.