19. august 2011
Dansk samarbejde giver dobbelt så mange lærere i Ghana
Skolerne i to af Ghanas mest fattige distrikter, Gusheigu og Karaga, har fået en saltvandsindsprøjtning, der kan mærkes.
I et samarbejde mellem IBIS, Danmarks Lærerforening og Ghana Venskabsgrupperne er der på bare fire år etableret 56 skoler i isolerede landsbyer, som ikke tidligere har haft adgang til uddannelse. Til disse skoler er der rekrutteret 200 landsbylærere, som på korte kurser har lært at bruge modersmålsundervisning og en mere moderne pædagogik, der hjælper eleverne til hurtigere at lære at læse, skrive og regne. Samtidig er de 200 landsbylærere i gang med en fuld læreruddannelse, så når de i de kommende år afslutter deres uddannelse, vil det betyde en fordobling af antallet af uddannede lærere i de to distrikter.
Resultaterne fra det fattige Nordghana er så markante, at ledende internationale NGO’er og andre landes bistandsorganisationer har vist interesse for at kopiere det danskstøttede koncept – både i Ghana og andre steder i Afrika. Samtidig arbejdes der på, at det formelle ghanesiske skolevæsen tager modellen til sig og kopierer den i resten af landet.