06. oktober 2024

Ekspert: Tog-typerne skal hoste op med data, så transportrevolutionen kommer tilbage på skinner

EU-Kommissionens formand vil gøre det lettere at købe togbilletter til rejser tværs gennem Europa. Men det er ikke uden udfordringer, for Europas mange jernbaneselskaber deler ikke deres data.

Video: RTW Stock, iStock

Toget suser forbi bakkede landskaber, dybblå bjergsøer og græssende køer, imens du nyder udsigten fra din vinduesplads. Besøger du Italien, Østrig eller Slovenien på togferie, kan du opleve nogle af Europas smukkeste landskaber, imens du sidder trygt i en togvogn. Det kan være idyllisk at vælge toget til.

Men det kan også være besværligt, dyrt og ikke mindst tidskrævende. Hvis du rejser med flyet, er det let at finde ruter og priser på hjemmesider som Momondo eller Travellink, men med tog er det langt sværere. Der findes nemlig ikke en hjemmeside eller en app, hvor du kan få det fulde overblik over togafgange og købe en billet fra København til Lissabon. Det er på trods af, at toget er den mest klimavenlige transportform til at rejse lange distancer.

”Det, som vi ultimativt har brug for i Europa ifølge os er et system, en eller flere digitale platforme, som giver passagerer muligheden for at tage fra én jernbanestation til en anden et sted i EU,” lyder det fra Nick Brooks.

Han er generalsekretær i Allrail, en sammenslutning af selvstændige passagertogselskaber, der arbejder som en NGO for at skabe mere åbenhed blandt jernbaneselskaber i Europa.

”Når man kører med tog gennem Europa, skal man skifte oftere, end når man rejser med fly, kører bil eller tager bussen,” siger han. ”I de fleste rejser vil det involvere mere end ét jernbaneselskab, og det er endnu en god grund til, at der er brug for en billetplatform.”

Det er han ikke alene om at synes.

For nylig blev den tyske politiker Ursula von der Leyen genvalgt som formand for EU-Kommissionen i endnu fem år, og i den forbindelse lagde hun en politisk tekst for sin kommende formandsperiode på bordet.

”Togrejser på tværs af grænser er stadig for besværligt for mange borgere. Det burde være muligt for folk at bruge åbne bookingsystemer til at købe transeuropæiske rejser,” står der i arbejdspapiret.

Data skal deles

Hvis du skal på ferie med fly, er det let at gå på nettet og besøge hjemmesider som Momondo eller Travellink, der giver et hurtigt overblik over de mange forskellige ruter og afgange, for at komme hen til din destination, og du får endda prisen at vide med det samme.

Men hvis du skal rejse med tog, skal du selv forbi forskellige hjemmesider og klippe-klistre din rute sammen. Og hvis dit tog i Tyskland bliver forsinket, så du ikke når din afgang i Frankrig, har du ikke en garanti for at få en ny billet – for togbilletterne er købt hos forskellige udbydere.

Samtidig er tog langt mere klimavenligt end fly. Transport udgør i alt en fjerdedel af EU’s CO2-udledninger, langt det meste kommer fra vejtransport, 13 procent kommer fra fly og kun 0,4 procent kommer fra togene. Tog er generelt et af de mest energieffektive transportmidler ifølge det Internationale Energiagentur, IEA, og generelt svarer CO2-udledninger per kørte kilometer i tog kun til en femtedel af udledninger fra flyrejser – og hvis togene kører på el er det endnu grønnere.

Men det er ikke lige til at gøre de europæiske togrejser lettere og at sikre et transeuropæisk billetsystem. Ifølge Nick Brooks handler det blandt andet om, at de mange forskellige togoperatører i Europa ikke er interesserede i at dele deres data med andre.

”Mere end 95 procent af passagerne hos statsejede jernbaneselskaber, ligesom DSB, er indenrigspassagerer. Så deres formål har historisk set været indenrigsrejser. Derfor er Europa på en måde fragmenteret, fordi der er mange forskellige nationale jernbanenet,” fortæller Nick Brooks.

”Det er nødvendigt, at togselskaberne deler deres data, og det sker ikke endnu.”

Prisen skal også ned

Da det danske parlamentsmedlem Per Clausen stillede op som Enhedslistens spidskandidat til valget til Europa-Parlamentet i juni, var en af hans mærkesager at gøre det lettere og billigere at køre med tog gennem Europa. Han peger også på, at det er en stor opgave at optimere de europæiske togmuligheder.

”Det, von der Leyen har sagt, er mest, at det skal være letter at købe billetter. Men der er også to andre udfordringer, og det er, at få infrastrukturen til at fungere, og så er der prisniveauet,” siger han.

”Vi bliver nødt til at etablere en fond eller at bruge nogle af de eksisterende midler og fonde til at understøtte den transportdrift, der hedder togdrift, både for at det bliver et alternativt til flytrafikken i det europæiske nærområde, men også for at gøre det til et attraktivt alternativ til biltransport,” mener han.

De problemer kommer von der Leyens forslag om at gøre det nemmere at købe togbilletter altså ikke ind på. Men som Per Clausen siger:

”Det positive er selvfølgelig, at diskussionen er åben, når kommissionsformanden siger, det er noget, vi skal snakke om. Så handler det for os om at brede dagsordenen ud.”

Gør livet bedre for europæerne

Der er lang vej igen fra, at Europa-Kommissionen kommer med et forslag, til, at det bliver vedtaget. Det skal nemlig både godkendes i Europa-Parlamentet, hvor de folkevalgte medlemmer – MEP’erne – sidder, og hos de forskellige statsledere i EU, før der kan komme en lov på bordet. Og det er ikke første gang, emnet er på tale, det har nemlig været på EU’s dagsorden før uden store resultater.

”Selvom det står i Ursula von der Leyens arbejdspapir, betyder det ikke, at hun kan indføre det. Ethvert initiativ som det her skal godkendes af alle tre dele af det europæiske politiske system,” forklarer Nick Brooks.

Han er forsigtig med at være optimist, men siger alligevel:

”De europæiske MEP’ere er blevet stemt ind for at forbedre livet for de europæiske borgere. De kan ikke lave national lovgivning, kun lovgivning på tværs af Europa. Det her er noget, de kan vedtage. De kan vise det frem om fem år og sige ’se, jeg opnåede noget som MEP’er. Her er et pan-europæisk billetsystem.’ Så jeg krydser fingre for, det er noget, de vil støtte.”

Og det samme krydser Per Clausen fingre for.

”Når man kigger på kommissionen og parlamentets sammensætning kan man godt blive noget bekymret, kan man sige. Men på den anden side, både i forhold til klima og problemer med trængsel, så burde den opgave at løfte togtrafikken være vigtig for alle. Så derfor tror jeg godt, det kan lade sig gøre.”

Der findes nogle togruter i Europa, som er belejlige og billige at køre med, men som det ikke er muligt at finde billetter til på hverken hjemmesider eller apps, fortæller Nick Brooks. Det gælder en daglig afgang fra Paris til Barcelona, ligesom en rute fra Bruxelles til Køln kræver to forskellige bookinger fremfor en. Man skal være en ”insider” for at kende til dem, siger han.

56 procent

af EU’s toge kører på el. Samtidig bliver eltogene brugt mere end diesel, 80% af togaktiviteten er nemlig på elektriske jernbaner.
De toge, der ikke kører på el, kører på diesel - og det er diseltogene, der står for den lille del af EU’s CO2-udslip fra togene.
Transport in the European Union

I 2023 bestilte et svensk Europa-Parlamentsmedlem, Jakob Dalunde, en rapport med titlen ’Forenkling af europæisk billetsalg.’ Den slog også fast, at det blandt andet er et problem, at togselskaber ikke deler deres data med andre, og at det spænder ben for, at der kommer en platform, hvor man lettere kan købe billetter.

Der findes nogle platforme, hvor man kan købe togbilletter til længere rejser. Det drejer sig blandt andet om Trainline, Omio, All Aboard og Rail Planner.