25. september 2012
Indianske kvinder har succes på verdensmarkedet
Organisering og forbedret kaffeproduktion baner vejen til internationale markeder for indianske kvinder i Bolivias højland.
Susanna Portugal Osz fremviser stolt indholdet af de halvtreds kilo tunge sække med tørrede kaffebønner. De er resultatet af mange års intens arbejde og træning i produktion af kvalitetskaffe: ”Vi har endda vundet en pris for den bedste kaffe i regionen ved en lokal kaffe-smagnings-konkurrence”, smiler Susanna Portugal Osz.
Hun er 50 år gammel, og har så længe hun kan huske, dyrket kaffe på de frodige og stejle skråninger i det bjergrige Yungas-område nord for hovedstaden La Paz.
Pachama eller moder jord
Gennem en årrække har Caritas støttet indianske kvinder i Bolivias højland med at organisere og forbedre deres kaffeproduktion. Susanna har været med fra begyndelse. I 2007 stiftede hun sammen med 25 aymará-indianske kvinder kaffekooperativet Pachamama. Pachamama er navnet på gudinden Moder Jord, som dyrkes af de quechua- og aymará-talende folkeslag i Andesbjergene.
Kvindernes indkomst er syvdoblet
Kooperativet er på fem år vokset til 230 medlemmer og kvinderne sælger i dag deres kaffe til det amerikanske marked til en pris, som ligger syv gange over den lokale pris på kaffe!
Det kan mærkes på husholdningsbudgetterne i det udpræget fattige område, hvor analfabetismen er på knap 23 procent, og den gennemsnitlige indkomst ligger under FN’s fattigdomsgrænse på en dollar om dagen: ”Vi har i dag råd til at give vores børn en uddannelse, købe mad og betale for lægehjælp, forklarer Susanna.
Fokus på kvalitet
Pamela Rocha, som er marketingsansvarlige i den lokale Caritas-organisation i Bolivia, forklarer kooperativets succes med kløgtig organisering, arbejdsomhed og fokus på høj kvalitet: “Det er nemmere som gruppe end som enkeltperson at få adgang til markedet, ligesom den skærpede konkurrence på verdensmarkedet betyder, at en høj produktkvalitet ofte er en forudsætning for salg”, forklarer Pamela Rocha. Den lokale Caritas-organisation rådgiver de indianske kvinder og bistår kooperativet i dets organiseringsproces.
Lokale og internationale markeder
Kooperativet dyrker kaffe efter økologiske principper og med respekt for miljøet og Moder Jord. Og der er bud efter Pachamama-kooperativets kvalitetskaffe. Udover salget til den amerikanske kaffeopkøber, har en række supermarkeder i Bolivia vist interesse for Pacahama-kaffen og flere hoteller i de mere turistede dele af Bolivia har Pachamama på menu-kortet.
Desuden har kooperativet etableret deres egen lille butik i turistbyen Coroico. Her kan kaffetørstige bolivianere og rygsæksrejsende med hang til en god kop kaffe, nyde Pachamama.
Den positive historie bag kaffen
Men Caritas og kvinderne er ambitiøse, og drømmer om at eksportere under eget brand til blandt andet Danmark. Og det er muligt, mener Pamela Rocha. Hun fremhæver Pachamama-kaffens merværdi: ”Vi sælger mere end god kaffe. Vi sælger en historie – en fortælling om hvordan en gruppe kvinder har taget kampen op mod fattigdom. Det er den positive historie bag kaffen,” forklarer hun. Kvinderne er allerede begyndt at eksperimentere med kunsten af riste kaffe.