11. september 2022

Nu har tre ud af fire voksne på jorden en bankkonto

Selvom det at have en bank ikke lyder særlig spændende, har det stor betydning for de fattigste mennesker i verden. De fleste har en mobiltelefon, og gennem den nu også en bank.

 

De seneste ti år er antallet af mennesker med en bankkonto steget globalt med 50 procent, men især i udviklingslandene er udviklingen stor. Det er store fremskridt for at beklæmpe fattigdom. Grafik: Lauge Eilsøe-Madsen

De seneste ti år er antallet af mennesker med en bankkonto steget globalt med 50 procent, men især i udviklingslandene er udviklingen stor. Det er store fremskridt for at beklæmpe fattigdom. Grafik: Lauge Eilsøe-Madsen

Flere og flere mennesker verden over får adgang til en bankkonto. Det lyder måske basalt, men det er faktisk et kæmpe skridt for verdens fattige, fordi det betyder, at man kan opbevare sin indkomst trygt og forvalte sine penge sikkert. Når man kan dokumentere sine indtægter, bliver det nemmere at optage et lån, hvis man eksempelvis skal købe et hjem eller starte en forretning, og det er nemmere for regeringer at overføre penge til sin befolkning, hvad enten det er løn eller nødhjælp.

Derfor er det en afgørende udvikling, at 4,5 ud af verdens 6 milliarder mennesker over 15 år nu har en bankkonto. Det er en stigning på 50 procent de  seneste ti år, viser en ny analyse om brugen af og adgang til finansielle tjenester fra Verdensbanken.

Stigningen er især stor i udviklingslandene, for der er antallet af voksne med adgang til en bankkonto er steget med 71 procent i samme periode. Forskning viser, at økonomisk inklusion hjælper folk med at holde sig ude af fattigdom.

At sætte penge i system hjælper også samfundene. ”For myndighederne har det fordele at få sat penge i system, for det kan være vanskeligt med moms og skat, når et lands økonomi er bygget op om kontanter,” fortæller Jens Glasø. Han er grundlægger af det norske firma Spenn, som er et digitalt banksystem til mobilen, med mange kunder i udviklingslandene.

Den globale Findex Rapport

Verdensbanken står bag rapporten, der udkom i sommeren 2022 og belyser de seneste ti års finasielle udvikling i verden.
The Global Findex Report

Mobilen bliver til bank

Og faktisk er mobiltelefonen en af hjørnestenene i den store vækst af bankkunder. I dag betyder udbredelsen af ​​mobiltelefoner, at der ikke er brug for så meget dyr infrastruktur til at levere moderne finansielle tjenester, og den udvikling hjælper mennesker med lav indkomst.

Det er nemlig dyrt at overføre penge i et system, der kun består af fysiske banker.  ”De, der har mindst, har betalt de højeste gebyrer, og derfor har det ikke givet mening for bankerne at optage de mennesker, med den laveste indkomst,” forklarer Jens Glasø.

En fysisk bank kræver nemlig bygninger, sikkerhedsvagter og meget papirarbejde, hvilket gør prisen for at overføre penge så høje, at banken ikke tjener penge på kunder med lav saldo og små transaktioner. Det har udelukket en stor gruppe mennesker med lav indkomst fra at få en bankkonto, som betyder, at de skal administrere deres økonomi med kontanter, og det er meget usikkert.

Derfor spiller mobiltelefoner en stor rolle i stigningen af kontoejere i eksempelvis landene syd for Sahara, og de seneste år har også coronapandemien sat skub i væksten af bank på mobilen.

De, der har mindst, har betalt de højeste gebyrer

Jens Glasø, Spenn

For mange flere mennesker i udviklingslandene kan dagens omsætning nu sættes direkte ind på en bankkonto, og det er langt mere sikkert end at transporterer mange kontanter ad gangen. Foto: Niels Steeman

Sms-konto

Eksempelvis tilbød finansielle tilsynsmyndigheder i Vestafrika midlertidigt, at folk kunne åbne og tilmelde sig en konto via en sms, da coronapandemien var på sit højeste og mange lande var nedlukket. Over otte millioner mennesker åbnede en bankkonto på den måde.

Samtidig havde mange regeringer et akut behov for at kunne overføre penge til deres borgere under nedlukninger, da folk rundt om i verden ikke kunne arbejde og havde svært ved at betale for mad og bolig. Mere end 200 lande indførte nød- og støtteprogrammer for kontantoverførsler eller udvidede eksisterende programmer.  I Indien blev der eksempelvis overført penge til 300 millioner mennesker bare i løbet af de første to ugers lockdown. Det var muligt grundet de digitale banksystemer til mobiltelefoner og målrettet arbejde fra FN og NGO’er.

Ud over de samfundsmæssige fremskridt styrker det mulighederne for den enkelte, når borgere ikke behøver gemme kontanter under hovedpuden, og når de får mulighed for sikkert at kunne låne penge. ”Mest af alt handler det om selvstændighed, at mennesker der før var udelukket fra banksystemer, nu har mulighed for at skabe en bedre fremtid for sig selv,” siger Jens Glasø.

Flere mænd end kvinder

Selvom mange flere har adgang til bankkonti, er der stadig 6 procent flere mænd end kvinder, der har adgang til en bankkonto. Det er et fald på 3 procentpoint siden 2017, men er et område der fremover skal være fokus på, for at forbedre ligestillingen, fortæller den Globale Findex Rapport 2021.