27. juni 2021

Nye skoler til 37.000 børn i Afghanistan: ”Uddannelse har aldrig været vigtigere”

Mens regeringen forhandler fredsaftale med Taliban, bygger en dansk NGO alle de skoler, som de kan.

De nye skoler vil give undervisning til hele 37.000 piger og drenge. Foto: CCBY Global Partnership for Education.

De nye skoler vil give undervisning til hele 37.000 piger og drenge. Foto: CCBY Global Partnership for Education.

I mere end et årti har Dansk Folkehjælp været med til at bygge skoler i Afghanistan, og det har sikret skolegang for tusindvis af afghanske børn. Det er blevet til mere end 200 skoler, og med en ny bevilling på 150 millioner norske kroner skal endnu 33 nye skoler bygges i samarbejde med det norske udenrigsministerium. Det vil give undervisning til hele 37.000 piger og drenge.

”Skoler er en forudsætning for uddannelse – og uddannelse er umådelig vigtig for Afghanistans fremtid. Det former de unge, som skal skabe den næste generation,” siger Lars Pedersen, som er landedirektør hos Dansk Folkehjælp, og som bor og arbejder i Afghanistan.

De nye skoler skal bygges i den nordlige Faryab-provins, hvor Dansk Folkehjælp vurderer, at uddannelsesforholdene er særligt bagud. Og Lars Pedersen er sikker på, at skolerne kommer til at gøre en forskel:

”I de skoler, som vi de sidste fire år har bygget, er antallet af skolebørn steget med 39 procent. Og efter optællingen ved vi, at der er kommet endnu flere. Samtidig har skolerne også bidraget til at højne kvaliteten i undervisningen. Derfor kan vi se, at skolerne virkelig gør en forskel,” siger han.

Skoler er en forudsætning for uddannelse - og uddannelse er umådelig vigtig for Afghanistans fremtid. Det former de unge, som skal skabe den næste generation

Lars Pedersen, som er landedirektør hos Dansk Folkehjælp, og som bor og arbejder i Afghanistan.

Dansk Folkehjælp har været med til at bygge 200 skoler over hele Afghanistan, og nu skal endnu 33 nye skoler bygges i samarbejde med det norskeuUdenrigsministerium. Foto: Dansk Folkehjælp

Uddannelse har aldrig været vigtigere

Og de nye skoler bliver opført i en meget afgørende tid, hvor den afghanske regering netop er i gang med at forhandle en fredsaftale med Taliban. Situationen er ustabil, og skoler er udsatte. For nyligt blev en pigeskole i Kabul angrebet med bilbomber, og skolepiger blev dræbt.

Derfor er det langtfra en let tid at bygge nye skoler i. Og hvis Taliban får del i magten, kan deres holdning til uddannelse være afgørende for skolernes fremtid. Men Lars Pedersen er håbefuld.

”Det hele er selvfølgeligt uklart i forhold til fredsaftalen, men jeg har fået det indtryk, at Taliban bestemt ikke er afvisende overfor uddannelse. Spørgsmålet er, i hvilken udstrækning de vil acceptere uddannelse af piger”.

Og efter mere end tre årtier med vedvarende konflikt er uddannelsessystemet i landet slidt ned. Ifølge Verdensbanken gik kun omkring 50 procent af de børn, som burde gå i skole, i skole i 2018 – og kun 36 procent af dem var piger. Derfor har de nye skoler aldrig været vigtigere, forklarer Lars Pedersen.

”Hvad end der sker med fredsaftalen, er uddannelse altid en vigtig komponent. Viden er et vigtigt våben, som flytter meget. Det bygger videre på de positive elementer, som på sigt kan forbedre landet, og mindsker de negative”.

Fredsaftalen med Taliban

I flere årtier har der været konflikt og krig mellem den islamistiske gruppe Taliban og den afghanske regering. Konflikten har kostet mange hundredetusinder afghanere livet og sendt millioner på flugt. Nu er parterne ved at forhandle en en fredaftale for at undgå mere krig. En aftale kan betyde, at regeringen og Taliban skal deles om magten, hvilket organisationer frygter kan påvirke de fremskridt, der har været de sidste par år. Men hvis en aftale ikke kommer på plads, kan udfaldet muligvis være mere krig. Danmark har netop planlagt en tilbagetrækning af militæret fra Afghanistan i fællesskab med NATO og USA.

Piger i skole

Generelt tiltrækker skolerne, som Dansk Folkehjælp bygger, flere piger end drenge. I december 2020 var fordelingen 56.5 procent piger og 43,5 procent drenge på en af de nye skoler. Det hænger sammen med, at der generelt er flere piger, der i forvejen ikke er i skole. Samtidig er skolerne beskyttet af en ringmur og med ordentlige sanitetsforhold. Det tiltrækker både flere piger og kvindelige lærere, som kan være en forudsætning for, at nogle familier sender deres piger i skole.