25. september 2022
Rekordlavt antal trafikdræbte i Japan for sjette år i træk: ”Når du går rundt i Japan, så fornemmer du ret hurtigt, at trafiksikkerhed er en selvfølge"
Japan slår år efter år rekorder for det laveste antal dræbte i trafikken – hvad gør de rigtigt? De tager sig blandt andet ikke de samme små friheder i trafikken, som vi gør i Danmark, fortæller den dansk-japanske musiker Terkel Atsushi Røjle.
Foto: Unsplash
“Hvis du har været i Japan, så giver det bare mening, hvorfor der er så få dræbte i trafikken,” siger den dansk-japanske musiker Terkel Atsushi Røjle, der er bosat i København, men som ikke føler sig fremmedgjort under Tokyos neonlys.
Mere fra musikeren senere.
I 2021 slog Japan sin egen årsrekord for det laveste antal trafikdræbte for femte gang i træk. I alt 2636 dræbte.
Og i år er Japan i gang med at gøre det for sjette gang, viser tal fra Japans nationale politistyrke.
Mellem januar og juni 2022 lå antallet af dræbte i trafikulykker på 1158. Et fald på 40 mennesker sammenlignet med samme periode i 2021 – og det laveste antal for denne periode siden Japan startede med at lave opgørelserne i 1948.
Japanere tager sig ikke samme små friheder i trafikken som danskere, fortæller dansk-japanske Terkel Atsushi Røjle, der står bag bandet Atusji. Foto: Mathis Askebjerg
En national handlingsplan
Fra 1950’erne til omkring 1970 led Japan under stigninger i antallet af dræbte i bilulykker, og som resultat kom trafiksikkerhed på dagsordenen som et vigtigt socialt problem.
I juni 1970 udrullede den japanske regering handlingsplanen ”Traffic Safety Policies Act” for at promovere trafiksikkerhed – den er stadig gældende, og den forpligter Japan til systematisk at implementere sikkerhedstiltag over hele landet.
Ifølge OECD’s seneste rapport om Japans vejsikkerhed fra 2021 så skyldes faldet i trafikdræbte det seneste årti: En stigning i antal brugere af sikkerhedssele, fremskridt i bilers generelle sikkerhedsniveau og kontinuerlig forbedring af trafikmiljøet.
Fra minibiler til lyntoge
Japans imponerende trafiksikkerhed har fået mediet Bloomberg til at dykke dybere ned i landets succes på vejene. I artiklen “How Japan won it’s traffic war” redegøres for fire årsager til trafiksikkerheden:
For det første er lyntoge såsom Shinkansen så hurtige og pålidelige, at de blandt mange foretrækkes over biler.
For det andet må man i mange japanske bydele ikke parkere på gaden, hvilket giver trafikanter større overblik.
For det tredje står minibiler for en tredjedel af det totale bilsalg i Japan– disse bilers størrelse og udsyn gør dem ekstra sikre – også under sammenstød, hvor deres lette vægt genererer mindre kraft.
Fjerde grund er kulturel. Forskning har vist, at kollektivet vægtes over individet i Japan, hvorfor trafiksikkerhedskampagner menes at kunne have en større effekt.
Kultur eller sund fornuft?
Den sidstnævnte grund – en kultur, der vægter kollektivet – vil den dansk-japanske musiker Terkel Atsushi Røjle ikke afvise, men han trækker lidt på det:
”Det er ikke altid, at man behøver at tænke så antropologisk over tingene… måske vægter Japan kollektivet mere… men når du går rundt i Japan, så fornemmer du ret hurtigt, at trafiksikkerhed bare er en selvfølge,” siger han.
I Danmark ser man ofte, at cyklister, fodgængere eller bilister tager sig små friheder i trafikken, fortæller Terkel Atsushi Røjle:
“Folk sniger sig f.eks. lige over krydset på cykel for rødt, når man selv skal til at køre over vejen. Det ser man ikke i Japan. Alligevel kan jeg godt blive lidt irriteret, når folk snakker om, at trafikulykker skyldes en individualistisk kultur… what the fuck… det handler jo bare om at opføre sig ordentligt i trafikken. Der er mange regler i et samfund. Nogle er fede at gradbøje – andre er knap så fede. Færdselsreglerne er blandt dem, der er ret fede at overholde, ik,” siger han.
I verdens mest trafikerede fodgængerfelt i Tokyo, ”Shibuya Crossing”, der går folk enormt taktfast og høfligt – det ville man aldrig se i et dansk fodgængerfelt?
”I min familie der har fortællingen også været, at det også er noget, som japanerne gør af nød. Fordi befolkningstætheden er ret ekstrem i bl.a. Tokyo. Så på den måde kan du sige, at vi ikke har brug for at følge færdselsreglerne så rigidt i Danmark, hvor der er mere plads til, at folk kan tage sig de små friheder, f.eks. lige kan springe over i køen,” siger han.
Det skal dog nævnes, at der – målt i forhold til indbyggertal – “kun” er en smule flere dødsfald i trafikken i Danmark sammenlignet med Japan. I Danmark er vi også gode til at holde dødstallene lave. Men det udelukker selvfølgelig ikke, at japansk kultur spiller en rolle ifht. landets årsrekorder.