10. november 2024
De indtager verden højtaler for højtaler. Og du kan lige så godt spidse ører
Nigerias nye generation af unge musikere er blevet en kæmpe kulturel eksportvare.
Foto: Mavin Records
Burna Boy, Wiz Kid, Crayon og Arya Starr. Måske er du helt med på, hvem de her musikere er. Og hvis ikke, så kan du lige så godt søge dem frem på din foretrukne streamingtjeneste med det samme. Musikgenren afrobeats spreder sig i disse år fra højtaler til højtaler i et tempo, så hele den globale musikscene nu danser med.
Sidste år blev megahittet “Calm Down” med nigerianske Rema og amerikanske Selena Gomez den første sang af en afrikansk musiker, der er blevet afspillet mere end én milliard gange på Spotify.
På sommerens Roskilde Festival var mere end hver tiende musiker, der prydede programmet, fra det afrikanske kontinent. De fleste fra Nigeria. En del af de musikere, der lige nu nyder stor international succes, er da netop også førnævnte nigerianske navne som Rema, Arya Starr, Crayon og Boy Spyce. Og de har alle kontrakt med det nigerianske pladeselskab Mavin Records, der ofte bliver fremhævet som en drivende kraft i den globale udbredelse af genren afrobeats.
”Jeg synes roligt man kan sige, at afrobeats er den største kulturelle eksportvare fra Afrika lige nu” vurderede Spotifys afrikanske markedsdirektør, Jocelyne Muhutu-Remy, sidste år i et interview med Al Jazeera.
Dén vurdering er hun ikke ene om. Tidligere på året opkøbte Universal Music Group da også aktiemajoriteten i Mavin Records. Den præcise salgspris er ikke blevet offentliggjort, men det amerikanske musikmagasin Billboard har hævdet, at der skulle 125 millioner dollars op af lommerne hos Universal Music Group.
Farverigt og cray cray
Jeg besøger pladeselskabet i deres hovedkvarter i Lagos, hvor musikken bliver indspillet og magien sker. Indenfor er indretningen tjekket minimalistisk på sådan en lidt Miami-agtig måde. Lige udenfor ligger en bar jordlod, hvor hjemløse nigerianere har slået telte op.
Mavin Records har lovet et interview med nogle af deres spirende kunstnere. En af dem er 27-årige Crayon. Han kommer meget stjerneagtigt næsten en time for sent til aftalen, men beklager og siger, at det skyldes trafikken. Og det er egentlig også en meget troværdig forklaring her i millionbyen Lagos.
Crayon har været i stald hos Mavin Records siden 2019, og han er ifølge pladeselskabet selv en af de kunstnere, de har store forventninger til. Sammen med Ayra Starr har han lavet hittet ”Ngozi”, og den officielle musikvideo til nummeret er på under et år blevet afspillet næsten 40 millioner gange på Youtube.
●Mavin Records er grundlagt af musikeren Don Jazzy.
Iført løse læderbukser, baseballjakke og et par solbriller, der fylder det meste af ansigtet, fortæller Crayon om sin vej ind på den nigerianske – og globale – musikscene.
”Min far solgte plader, da jeg var barn. Michael Jackson, Bob Marley, Jay Z, alt muligt. Jeg sang altid, når jeg stod og vaskede op derhjemme. Jeg opdagede, at jeg rent faktisk kunne synge, selvom jeg ikke lagde så meget i det på det tidspunkt”, fortæller han afdæmpet fra sin plads i sofaen.
”Jeg valgte kunsternavnet Crayon, fordi det både spiller lidt på min farverige musik, og at det er lidt ”cray cray”, siger Crayon med et smil.
Den nigerianske sanger har i tidligere interview været åben om sine problemer med stofmisbrug og depression. Hans musik er til gengæld alt andet end mørk, og han tilskriver det selv sit afrikanske ophav.
”Når man er i Lagos, er der en helt særlig følelse, vibe, energi. Det er svært at sætte ord på… Man er nødt til at være forbundet til sine rødder. Jeg vil gerne være med til at vise verden min kultur, en afrikansk kultur. Musik er et universelt sprog, folk kan hoppe og danse med, selv om de ikke forstår mine tekster. Jeg håber, at min musik kan være med til at åbne omverdens nysgerrighed på Nigeria og den kultur, jeg kommer fra”, siger han.
Guddommelig timing
Crayon er langt fra den eneste succesfulde afrikanske musiker, der taler om fornyet kulturel selvforståelse og stolthed, når hele verden pludselig danser til rytmerne af afrobeats.
Kulturel indflydelse - fra Coca Cola til afrobeats
Det siges, at der findes én ting i verden, der hedder det samme på alle sprog: ”Coca Cola”. Udsagnet er et fremragende billede på, at kulturel indflydelse er alt andet end ligegyldig. Den brune læskedrik med det røde logo røg sammen med de amerikanske soldater ud til skyttegrave og hele verden under 2. Verdenskrig. I dag er sodavanden et karakteristisk symbol på den kulturelle indflydelse, som USA – i tillæg til en åbenlys militær og økonomisk magt – fik i hele verden i kølvandet på de allieredes sejr.
Selv om verden og globaliseringen er en helt anden i dag, så tydeliggør de efterfølgende årtier med en altdominerende amerikansk kulturel supermagt, hvordan kultur og kulturprodukter er en faktor, der ofte spiller tæt sammen med for eksempel økonomisk indflydelse.
”Jeg er så glad for at være en del af den generation, der viser verden, hvad Afrika er”, som Ayra Starr formulerede det tidligere på året i forbindelse med hendes nominering til en Grammy-pris.
Ifølge Crayon er det afrikanske musikgennembrud et spørgsmål om helt særlig timing – og på høje tid.
”Jeg føler helt ærligt bare, at timingen er guddommelig. Det har været længe på vej, selvfølgelig. Kunstnere som Fela (Fela Kuti, red.) og andre legender har banet vejet. Men jeg føler også, at vi kun lige er begyndt. At vi er på vej til et helt nyt niveau for den her musikgenre. Endnu mere global succes, endnu flere investeringer i den afrikanske musikbranche.
Selv om ambitionerne er høje for den nigerianske kunster, virker den videre succes som en næsten selvfølgelig størrelse, når man hører beskrivelserne af, hvad der gør afrobeats til en særlig genre:
”Afrobeats er musik, der gør en glad, bogstaveligt talt. Rytmen, teksterne, det hele. Lyt til afrobeats og det vil løfte din sjæl”, lyder løftet fra Crayon.
Verdens Bedste Nyheder var inviteret til Nigeria af Udenrigsministeriet, der også har dækket transport og ophold på turen.