04. August 2015

En god forretning hjælper afrikanske piger

En dansk virksomhed og afrikanske NGO’er samarbejder, så tusindvis af piger ikke mister skoledage under menstruation.

Makit

Makit

”Menstruation er fortsat tabu i mange lande. Det betyder, at mange piger bliver hjemme fra skole, når de menstruerer”, siger Maxie Matthiesen, der er medstifter af virksomheden Makit.

Samtidig er hygiejnebind og tamponer dyre, og lokale erstatninger som avispapir og græs er sundhedsfarlige og smertefulde. Sidste år skrev vi om Makit, en virksomhed der deler menstruationskoppen Ruby Cup ud til piger i Afrika og underviser dem i hygiejne og sundhed, så de ikke behøver at gå glip af deres skolegang af frygt for at bløde igennem.

Ruby Cup er historien om et succesfuldt samarbejde mellem en for-profit virksomhed og non-profit NGO’er, der kommer piger i udviklingslandene til gode.

Buy one, give one

Originalt var planen, at Ruby Cup skulle sælges direkte til kenyanske piger, forklarer Maxie Matthiesen. Sådan skulle det ikke gå. ”Ruby Cup var for dyr for dem, selvom de fik økonomisk støtte. Derfor ændrede vi vores koncept, så vi nu sælger primært på nettet og primært til europæere. Til gengæld donerer hver køber en Ruby Cup til en pige i udviklingslandene, når de køber en Ruby Cup”, forklarer Maxie Matthiesen.

Konceptet kaldes ”Buy one, Give one” og det betyder, at mange flere piger får glæde af en menstruationskop. Mellem 2011 og 2014 uddelte Makit omkring 5000 Ruby Cups i Kenya gennem deres ”Buy one, Give one”-strategi. Det sker gennem Makits samarbejdspartnere, som er lokale NGO’er. Det er organisationer som Golden Girls og Femme International i Kenya og Tanzania, der begge arbejder med at bemyndige piger, styrke deres rettigheder og informere dem om sundhed. NGO’erne får også undervisningsmateriale, de kan bruge, når de taler med skolepigerne om menstruation, sundhed og hygiejne – for pigerne går glip af op mod 20 procent af skoleåret, når de bliver hjemme under menstruation.

Kvinde kend din kop

De lokale samarbejdspartnere er kernen i den sociale side af virksomheden. De kender forholdene i samarbejdslandene og har allerede en infrastruktur, som de kan bruge til at dele Ruby Cups ud til skolepiger, undervisning og information til forældre.

Makits egen kommunikation fokuserer derimod på at udbrede kendskabet Ruby Cup til europæiske kunder gennem kampagner på nettet om eksempelvis menstruationsmyter. Jo flere europæere, der kender og køber menstruationskopper, jo flere piger kan blive i skole under menstruation i udviklingslandene.

Faktisk går det så godt med salget i Europa, at Makit i år uddeler 10.000 menstruationskopper til deres samarbejdspartnere. Desuden er Ruby Cup i år rykket udenfor Afrikas grænser.

”Vi er nu begyndt et samarbejde med organisationen Putali i Nepal om at uddele menstruationskopper og undervise om sundhed. Det næste land er Colombia, hvor vi nu har fundet en partnerorganisation”, fortæller Maxie Matthiesen.