14. september 2012
Børn elsker kakao - bare ikke i Ghana
Gyamfi Dorba går i 6.klasse og foretrækker klart skolen frem for kakao. For den slags kakao, han kender, er tæt forbundet med hårdt arbejde. For at bekæmpe børnearbejde har IBIS og chokoladeproducenten Toms i tre år samarbejdet om at forbedre skolegangen for 24.000 børn i Ghanas kakao-områder. Det har fået flere børn i skole.
I dag vrimler det med børn i alle aldre på Mahyia Skole i det vestlige Ghana. Sådan er det ikke altid. Når der er meget arbejde i kakaoplantagerne, som er områdets største ressource, daler antallet af elever i skolen. Mange børn går i marken for at hjælpe deres forældre frem for at arbejde på skolebænken.
Langsomt men sikkert er dette mønster dog under forandring i et par af de store kakao-distrikter, hvor IBIS og chokoladeproducenten Toms i tre år har samarbejdet om at gøre skolen bedre.
Gyamfi Dorba er 15 år og går i 6.klasse: ”Tidligere syntes min far ikke, at jeg lærte noget, så han kunne ikke se meningen med at sende mig i skole,” forklarer Gyamfi, som i stedet blev sendt i marken for at rydde ukrudt og græs væk under kakaotræerne og pille kakaobønnerne ud af bælgene.
I dag har Gyamfis far ændret holdning: ”Nu synes min far, jeg skal uddanne mig til lærer. Hvis han bad mig om at arbejde i stedet for at gå i skole, så ville jeg sige til ham, at jeg lærer noget nu og klarer mig godt og derfor skal blive i skolen. Jeg er sikker på, at han ville lytte,” siger Gyamfi.
Kritik af børnearbejde i kakaoindustrien fik for fem år siden chokoladevirksomheden Toms til at indlede et utraditionelt samarbejde med IBIS for at få børn væk fra arbejdet midt i Ghanas regnskov, hvor Toms får størstedelen af kakaobønnerne fra. Det blev til skoleprojekter i to distrikter, hvor kakaoen produceres på små familiebrug.
I dag er projektet slut og evalueringerne positive: Målet var 15.000 børn, men hele 24.000 piger og drenge blev nået og får i dag en markant bedre skolegang, forældrene bakker mere op om børnenes skolegang, langt flere elever møder op i skolen i stedet for at arbejde i familiebruget og endelig består en meget større procentdel af eleverne i dag deres eksamen og kommer videre med deres uddannelse.
”Vi kan se, at det virker,” siger Jesper Møller, administrerende direktør i Toms, uden dog at påstå, at børnearbejde i kakaoproduktionen nu er afskaffet: ”Det tager tid at gøre skolen så god, at ingen forældre vil overveje at sætte deres børn til at arbejde.”
Toms og IBIS’ projekt har uddannet lærere, skaffet undervisningsmaterialer, oplyst om rettigheder og regler omkring børn og arbejde og skabt stor opmærksomhed og et nyt samarbejde blandt forældre, lærere og elever på 50 skoler og i lige så mange landsbysamfund.