08. september 2024
Etiopien har forbudt import af fossilbiler. Som det første land i verden
I store dele af verden stormer elbilerne frem – i Afrika er den grønne bilrevolution først lige ved at gå i gang, men Etiopien har nu taget et radikalt valg.
Det var en opsigtsvækkende besked, da det østafrikanske land Etiopien i begyndelse af året meldte ud, at et forbud mod at importere fossilbiler til landet pludselig trådte i kraft.
Det betyder, at det har været ulovligt at importere biler, som kører på enten benzin eller diesel, til landet i løbet af 2024 – og der går landet altså foran både i forhold til andre lande i verden og på kontinentet.
Men imens elbilsmarkedet stormer frem i både Europa, USA og Kina, går det noget langsommere for sig i Afrika.
“Vi har faktisk ikke særlig meget viden om elbilsmarkedet i Afrika. Det er ikke undersøgt særlig meget, og der er meget lidt data – på trods af, det er en kæmpestore trend, som er med til at forme fremtiden for transport og energisystemer,” siger Rose Mutiso.
Hun er forskningsdirektør i tænketanken Energy for Growth Hub, som arbejder med at finde løsninger på energifattigdom. Hun har sammen med sin kollega forskningsmedarbejder Hamna Tariq dykket ned i, hvor klar de forskellige afrikanske lande er til at få flere elbiler på vejene.
Godt for klodens og vores sundhed
Men lad os først lige vende elbilernes fordele. Først og fremmest er de mere klimavenlige end fossile biler – især hvis strømmen til batteriet kommer fra grønne kilder som sol, vind og vand – og så er de sundere for os. Elbiler forurener nemlig luften mindre end benzinmotorer gør, og det skaber bedre luftkvalitet i byerne.
Når det kommer til elbiler i Afrika, er det især luftkvaliteten, der kan forbedres, understreger Rose Mutiso.
“I mange afrikanske lande står transportsektoren for en stor del af CO2-udledningerne, men generelt er CO2-udledninger meget lave i forhold til globale standarder i resten af verden. Det, vi fandt ud af, var, at dårligt luftkvalitet er et stort problem i afrikanske byer,” siger Rose Mutiso. ”Dårlig luftkvalitet er en kæmpestor folkesundhedsplage.”
Ikke alle har en bil
Ni lande er grønne på kortet, der udgør Energy for Growth Hubs oversigt over, hvor klar de forskellige afrikanske lande er til at få flere elbiler på vejene. 12 er røde. Langt de fleste er gule. Det er med andre ord langt fra hele Afrika, der er klar til, at elbilerne skal indtage vejene.
Det er der flere grunde til. En af dem er, at flere afrikanske lande har svage elnet. Det betyder altså, at den strøm, landene producerer, ikke nødvendigvis kommer ud til alle dele af befolkningen. Uden strøm er det svært at lade sin elbil op. Og så er der flere lande, der døjer med strømafbrydelser i løbet af dagen.
Derudover er der generelt ikke særlig mange biler i Afrika i forhold til, hvor mange mennesker der bor. Ifølge Hamna Tariq er der i gennemsnit 73 biler per 1.000 mennesker i Afrika. Det tal kalder hun for “motoriseringsraten.”
“Når vi ser, at motoriseringsraten er lav, betyder det, at folks indtægter også er lave. Markedet bliver ved med at være småt, medmindre folk bliver rigere. Og det gælder ikke kun for personbiler. Det betyder, at folk ikke har råd til at tage offentlig transport. Det er almindeligt at gå meget lange afstande for at komme på arbejde,” siger Rose Mutiso.
En gylden, grøn mulighed
Men netop det, at alle ikke allerede har en bil, kan måske være en fordel.
“Vi har lavet nogle analyser, der forudser, at de afrikanske motoriseringsrater vil blive fordoblet i 2050, så er der stadig meget vækst i de her lande, selvom det er fra et lavt udgangspunkt. Derfor er der en mulighed for at lave skiftet nu, før der er en større flåde af biler, som skal konverteres,” siger Rose Mutiso.
Og på trods af de mange udfordringer går det – langsomt – fremad med at få flere elektriske køretøjer på afrikanske veje.
“Jeg tror, vi i høj grad er i de meget spæde faser af elbils-revolutionen i Afrika. Den er startet i nogle lande med fuld kraft, for eksempel i Marokko og Sydafrika. Men i bund og grund er det ikke så udbredt, som det burde være på det her tidspunkt,” siger Hamna Tariq.
“Men det er ved at ske. Jeg tror mange lande for nylig har taget skridt i den rigtige retning, især i forhold til startups. Der er mange elbils-startups, som popper op rundt omkring i Afrika fra de mindste lande til de største.”
God politik sker trinvist
Tilbage til Etiopien og landets overraskende forbud mod import af fossilbiler. Ifølge det lokale transportministerium har forbuddet været en succes, og ministeriet har meldt ud, at der allerede er 100.000 elbiler på vejene. Men det lyder måske for godt til at være sandt – i hvert fald hvis man spørger Hamna Tariq og Rose Mutiso.
“På grund af den research, vi har lavet på samtlige lande i Afrika, er jeg meget skeptisk omkring det tal,” siger Hamna Tariq og henviser til den amerikanske myndighed International Trade Administration der skriver, at der er omkring 30.000 elbiler i Etiopien.
Og selvom Etiopiens lovgivning umiddelbart lyder som en god nyhed, er et pludseligt totalforbud ikke nødvendigvis den rigtige vej at gå.
“Jeg tror ikke, der er mange politiske observatører, som synes, det er smart politik. Det signalerer måske ambition, men god politik er ofte målrettet, sker trinvist og medfører ikke pludselige chok,” siger Rose Mutiso.
Selvom Etiopien er farvet grønt på kortet over lande, der er klar til at få flere elbiler, er der stadig mange udfordringer. Men derfor bør man alligevel tænke Afrika ind i den grønne elbils-revolution – selvom den kun langsomt er ved at begynde på kontinentet.
“Jeg tror, at en stor udfordring mentalt for folk er at forene det nuværende Afrika med fremtidens Afrika. Selvom Afrika har lave motoriseringsrater, så handler det om at være ambitiøs i vores tankegang,” siger hun.
●Energifattigdom betyder, at man mangler adgang til elektricitet i hjemmet i så høj grad, at man ikke har strøm til basale ting som madlavning, lys, opladning og lignende.
●Det er forskelligt, hvor strømmen kommer fra i de forskellige afrikanske lande. Lande som Sydafrika og Marokko er afhængige af kul og olie, men andre lande, som Kenya og Etiopien får strøm fra grønne energikilder. Sidstnævnte får 96 procent af sin strøm fra vandkraft.
4,2 millioner
●Folk får flere penge mellem hænderne i Afrika, fattigdommen falder nemlig.
●Den dårlige luftkvalitet i afrikanske byer bliver kun forstærket af, at mange af de biler, der importeres til Afrika, er gamle fossilbiler. Her hjemme i Danmark er gamle dieselbiler uden de nødvendige partikelfiltre for nyligt blevet forbudt i specielle miljøzoner i de største byer, men mange af de forurenende, gamle biler ender altså i afrikanske lande.
“Over 40 procent af alle brugte biler i verden ender i Afrika, og mange af dem er gamle og forurenenede,” siger Rose Mutiso.