20. december 2020

Forbrugere vil have etisk værdikæde: Verdens største diamant-gigant sætter ambitiøse mål

Nu melder verdens største diamantforhandler, De Beers, sig for alvor ind i bæredygtighedskampen. Bæredygtige diamanter er nemlig blevet god forretning.

De Beers, verdens største diamantvirksomhed, har sat ambitiøse klima- og menneskerettighedsmål, som ligger i tråd med Verdensmålene. Foto: CCY Ultima Bruce.

De Beers, verdens største diamantvirksomhed, har sat ambitiøse klima- og menneskerettighedsmål, som ligger i tråd med Verdensmålene. Foto: CCY Ultima Bruce.

De Beers, som står for over halvdelen verdens diamantproduktion, sætter nu 12 ambitiøse klima- og menneskerettighedsmål. De Beers er blot én af de virksomheder, som nu viser større interesse for bæredygtighed i en branche, som ofte er kendt for børnearbejde, konflikt og problematisk udnyttelse af naturressourcer.

Tilbage i 2015 opfordrede menneskerettighedsorganisation Amnesty International verdens førende smykkevirksomheder, herunder De Beers, til at rense ud i deres produktion og sikre, at de overholder menneskerettighederne.

Og det bliver nu hørt af De Beers, som blandt andet vil arbejde for, at deres produktion overholder menneskerettighederne og skal være CO2-neutral inden 2030.

Ifølge De Beers er det store fokus på bæredygtighed her for at blive. De mener, at efterspørgslen på bæredygtige diamanter er så stor, at andre i smykkeindustrien vil gå samme vej.

”Forbrugeren vil i højere grad end nogensinde gerne købe deres diamanter fra firmaer, der ligger i tråd med deres værdier, som er senior vice præsident for bæredygtig udvikling hos De Beers.

At flere smykkevirksomheder sætter kurs mod mere bæredygtig produktion, genkender menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch. De oplever, at flere smykkevirksomheder fra hele verden viser interesse i lave mere bæredygtig business.