10. april 2022
I flere europæiske lande betaler det sig at være klimavenlig: Skrot bilen og få grønne kontanter
En håndfuld europæiske lande betaler deres borgere for at få bagdelen ud af bilen og op på sadlen eller ind i toget.
I flere europæiske lande kan klimavenlig transport nu betale sig. Foto: Norali Nayla on Unsplash
Parkeringspladser bliver til blomstrende parker i Oslo, store byblokke bliver til bilfri zoner i Barcelona, kilometervis af cykelstier toner frem i bybilledet over hele kontinentet og projekter om nye veje bliver sløjfet i Wales. Flere og flere lande i Europa vil gerne gøre det mere attraktivt at vælge en grøn transportform. Og fra Frankrig til Litauen er de endda gået så langt at betale deres borgere for at skrotte deres bil og vælge mere klimavenlige alternativer som offentlig transport, gåben eller cykel.
For biler er en kæmpe belastning for klimaet. Personbiler er en af de største forurenere og tegner sig for 60,7 procent af de samlede CO2-emissioner fra vejtransport i Europa. Samtidigt er luftforurening, som biler bidrager til, hvert år årsag til over 400.000 for tidlige dødsfald på kontinentet.
Et af de lande, der gør brug af betaling til at give deres borgere et venligt puf mod togstationen eller op på cyklen, er Belgien. I Bruxelles bliver bilister tilbudt €900 (cirka 6500 kroner) for at droppe deres bil til fordel for grønnere transport. Initiativet hedder Bruxell’air og blev lanceret allerede i 2006 på grund af byens nedadgående luftkvalitet. Dengang var betalingen €500, men i år er den blevet hævet til næsten det dobbelte for at lokke flere mennesker ud af deres biler. I 2018 var der 900 borgere, der tog imod tilbuddet. I 2019 var det steget til 1200.
”Når bilister kører i deres bil, så får de selv glæde af den, men de generer omverdenen. Der kommer luftforurening, usikkerhed på vejene, larm og trængsel, og det er især i byerne, at bilerne er til gene, fordi der går det ud over flere mennesker,” siger Mogens Fosgerau, der forsker i transport og er professor på det økonomiske institut på Københavns Universitet.
Grønne løsninger redder menneskeliv
Miljø- og klimapolitikker i hele Europa er en stor grund til, at der er sket forbedringer i luftkvaliteten. Der er især sket forbedringer i partikelforureningen, hvor omkring 60.000 færre døde for tidligt i 2018 sammenlignet med 2009. Partikelforurening stammer især fra dieselbilernes udstødningsgas, og benzinbilers bremseslid og dæk- og vejslid.
Men selv om der i løbet af det seneste årti er blevet markant bedre luftkvalitet i Europa, så er luftforurening ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO stadig den største miljørisiko for sundheden i EU. Det medfører sundhedsomkostninger for flere hundrede milliarder euro, og mennesker i byområder er særlig udsat.
Derfor er det vigtigt, at europæiske byer og lande fortsætter med at sætte grønne initiativer i søen.
Klimainitiativet med betaling for at skrotte ens bil sker dog heller ikke kun i Bruxelles. Coventry i England giver bilister 3.000 pund i transportkuponer, hvis de skrotter deres biler.
I Holland betaler man sine borgere for at cykle. For hver kilometer, du tilbagelægger på en cykel eller en elcykel, kan du få 1,50 kroner, hvis du cykler i myldretiden. I Frankrig er en ny ordning lige blevet vedtaget, hvor borgere vil få op til 2500 euro for at gøre netop det, men den specifikke udføring er stadig usikker, fordi den er i begyndelsesfasen.
Mogens Fosgerau mener, at det er et fint instrument at give klimavenlige borgere en gulerod. Men det er også vigtigt, at det bliver mere surt at være bilist, hvis der skal ske en reel forandring.
”Fra et økonomisk synspunkt ville det være mere ideelt, at bilister direkte betalte for de omkostninger, de påfører andre. For eksempel med en kørselsafgift for hvor og hvornår de kørte. I de fleste lande er det jo ikke dyrere at køre i byerne end på landet eller køre i myldretid, men det burde det være”.
Når bilister kører i deres bil, så får de selv glæde af den, men de generer omverdenen. Der kommer luftforurening, usikkerhed på vejene, larm og trængsel, og det er især i byerne, at bilerne er til gene, fordi der går det ud over flere mennesker
Mogens Fosgerau, Københavns Universitet
●Der er især sket forbedringer i partikelforureningen, hvor omkring 60.000 færre døde for tidligt i 2018 sammenlignet med 2009. Partikelforurening stammer især fra dieselbilernes udstødningsgas, og benzinbilers bremseslid og dæk- og vejslid.
Læs mere her