30. januar 2017
Lokale mejerier skal åbne mælkevejen for Vestafrikas småbønder
Salget af danske mejeriprodukter vokser hastigt i Vestafrika.
Nu skal et nyt samarbejde sikre, at udviklingen også kommer de afrikanske mælkebønder til gavn.
CC BY Karen Marshall/ILRI
Forbruget af dansk mælk vokser i disse år hastigt i Afrika. Det er særligt mælkepulver som er populært hos de voksende afrikanske befolkninger, fordi det sælges billigere og er mere tilgængeligt end den lokalproducerede mælk.
I Danmark forventer mejerigiganten Arla at tredoble sin omsætning på kontinentet frem mod 2020, fra nuværende 700 millioner kroner til over to milliarder kroner.
Men den danske eksportsucces er blevet kritiseret for at udkonkurrere de lokale mælkebønder, og en undersøgelse lavet af Arla i 2015 konkluderede, at mejerigigantens succes er med til at hæmme udviklingen af lokal mælkeproduktion i Nigeria.
På den baggrund har Arla allieret sig med hjælpeorganisationen Care Danmark og det afrikanske netværk Billital Maroobe, der repræsenterer 400.000 små mælkeproducenter i syv vestafrikanske lande. Målet er at hjælpe de vestafrikanske mælkebønder ind på det voksende mælkemarked ved at investere i lokale mejerier og forbedre den lokale produktion af mælk.
“Det er vigtigt, at det hænger sammen forretningsmæssigt, hvis det skal gøres holdbart. Der er eksempelvis en voksende efterspørgsel på frisk mælk i landene, og det kan Arla få del i ved at satse på lokale mejerier og støtte mælkebønderne til at blive leverandører. Jeg tror, man har indset, at udfordringerne kan vendes til noget positivt til gavn for både Arla og de lokale mælkebønder,” forklarer Morten Fauerby Thomsen, som er programkoordinator i Care Danmark, der har taget initiativ til den nye alliance mellem den danske og de vestafrikanske mejerisektorer.
Foreløbigt har Arla forpligtet sig til at investere i Nigerias mejerisektor og dele viden om landbrugsmetoder og mælkeproduktion med de lokale mælkebønder i landet, blandt andet i samarbejde med den danske regering.