08. september 2014

Ni ud af ti børn i u-lande starter nu i skole

Der er sket store fremskridt i klasseværelserne i verdens udviklingslande de seneste år. Alligevel ved kun en procent af danskerne, at 90 procent af børn i udviklingslande, nu kan lave ballade i skolen.

Drenge, der arbejder i marken, og piger, der hjælper med husholdningen i stedet for at sidde på skolebænken og lære at læse, skrive og regne. Sådan tror mange danskere, at hverdagen ser ud for børn i udviklingslande i dag. Virkeligheden er imidlertid, at der særligt over det sidste årti er sket markante fremskridt på skoleområdet i både Afrika, Asien og Latinamerika: I dag starter ni ud af ti børn i verdens udviklingslande i skole.

Det svarer kun en procent af danskerne dog rigtigt på i Danidas seneste befolkningsundersøgelse. Ligeså få af os er klar over, at lige mange piger og drenge nu sidder på skolebænken.

Markante fremskridt i klasseværelserne

Tilbage i år 2000 lovede verdens lande hinanden, at alle børn skal have mulighed for at gå i skole senest i 2015. Det nordlige Afrika er en af de regioner, der er tættest på at nå målet. Mens 80 procent af alle børn i landene nord for Sahara i 1990 blev indskrevet i folkeskolen, er tallet nu helt oppe på 99 procent, ifølge FN.

Laos, Rwanda og Vietnam indtager top tre, når det gælder de enkelte lande, der har formået at reducere antallet af børn, der ikke går i skole med hele 85 procent inden for de sidste fem år. Rwanda er i dag det land i Afrika med den højeste andel af børn i skole. En ny uddannelsesreform giver nemlig landets børn ret til 12 års gratis skolegang.

Uddannelse baner vejen ud af fattigdom

Der er dog stadig et godt stykke vej til, at verdens lande kommer helt i land med målet om at tilbyde skolegang til alle. 58 millioner børn måtte i 2012 stadig se langt efter tavleundervisning, skolebøger og regnestykker. Samtidig er det ikke nok at begynde i skole. Eleverne skal også gøre skolen færdig, og det er stadig en udfordring i flere udviklingslande, særligt i konfliktramte områder. FN estimerer, at 50 procent af alle de børn i udviklingslande, der ikke går i skole, bor i steder med krig og andre konflikter.

Fra 2000 til 2011 skete der også på det område positive takter. I det centrale og vestlige Asien, Nordafrika og Kaukasus færdiggjorde ni ud af ti børn sidste klassetrin. Anderledes ser det dog ud i landene syd for Sahara, hvor tallet er tre ud af fire elever, mens hvert andet barn i Oceanien gennemfører grundskolen.

Ifølge UNESCO er det en god investering for lande at satse på at sende børn i skole, ikke alene for den enkelte men også for landes økonomi og vækst. I Pakistan tjener kvinder, der kan læse, fx i gennemsnit 95 procent mere, end de af deres kønsfæller, der har dårlige læseegenskaber. Og for hvert år ekstra et lands befolkning kommer i skole, stiger landets BNP-vækst fra 2 til 2,5 procent.

Karoline Rahbek

Chefrådgiver og redaktør

Karoline Rahbek er uddannet i kommunikation og dansk på Københavns Universitet. Hun har tidligere bl.a. rejst verden rundt og dækket projekter for WWF Verdensnaturfonden som redaktør og været med til at starte MSC op i Danmark. Hun skriver især om virksomheders rolle i at rykke kloden i en mere bæredygtig retning.

Start ugen med vores nyhedsbrev

Få Verdens Bedste Nyheder leveret direkte i din mailboks hver mandag morgen.