05. november 2014

Uddannelse baner vejen for bedre børnehjem

Det begyndte som en idé i en flyvemaskine, og blev hurtigt en drøm om at gøre livet bedre for verdens forældreløse børn. I dag er en gratis uddannelse for børnehjemsarbejdere tilgængelig på 28 sprog, og på vej til at ændre børnehjem over hele verden.

Hvis man husker billederne fra 90’ernes rumænske institutioner, har man en idé om, hvad børnepsykologen Niels Peter Rygaard oplevede, da han besøgte børnehjem i en række lande.

”Selvom det nu går bedre i Rumænien, er der stadig mange lande, hvor de få ressourcer, de har til at tage sig af forældreløse børn, bliver brugt rigtig dårligt,” fortæller han.

“Den gammeldags ’hospitalsmodel’ er stadig i brug mange steder, hvor børnene ligger passivt i senge næsten hele dagen, uden reel menneskelig kontakt. Det tager de livsvarig skade af, faktisk bliver de udelukket fra samfundet, allerede inden de starter i første klasse”, siger Rygaard, der sammen med en række professionelle og frivillige verden over satte sig for at rette op på de dårlige forhold på børnehjemmene.

Uddannelsen løser to problemer

Det stod klart for psykologen, at sagen ikke kun handler om mangel på ressourcer, men også i høj grad om mangelfuld uddannelse af børnehjemspersonalet, hvilket medfører to problemer. For det første har ledere og medarbejdere sjældent tilstrækkelig konkret viden om, hvordan man bedst tager sig af børnenes behov for kontakt, tilknytning og udvikling.

Samtidig mangler personalet professionel identitet og anerkendelse fra både deres regering og det øvrige samfund, mener Niels Peter Rygaard.

“Holdningen til forældreløse børn bliver ofte for negativ; og nogle ser børnene som håbløse tilfælde, som man ikke kan gøre noget ved. Så derfor tænkte jeg: Vi laver en gratis grunduddannelse, som alle kan hente via internettet”.

Ved at trække på sine internationale kolleger fik Rygaard lavet et udkast til online-uddannelsen www.FairstartGlobal.com, der giver børnehjemspersonalet en række helt konkrete metoder til at forstå børnenes behov og imødekomme dem i hverdagen.

Hysteriske børn blev trygge

For at afprøve det i praksis, startede han dernæst et samarbejde med Social- og Sundhedsskolen i Århus, og børnehjem i otte lande i EU, hvor medarbejderne tog godt imod indholdet. Senere kom Østeuropa med, og så begyndte børnehjemsledere i den tredje verden også at henvende sig for at få adgang til undervisningsmaterialet.

Pensum er en blanding af viden om børns psykologiske udvikling og cases om konkrete problemstillinger fra hverdagen på et børnehjem. Tekst og video lægger op til, at personalet reflekterer over deres praksis, for eksempel hvorfor hospitalsmodellen ikke fungerer, og hvad man bør gøre i stedet. Der findes også en version målrettet plejeforældre, der tager sig af børn i eget hjem, og tilbagemeldingerne på uddannelsen har generelt været meget positive.

Globale standarder for omsorg

”For eksempel havde et spansk børnehjem store problemer med mange småbørn, der konstant klamrede sig til de voksne og sloges om opmærksomhed. Da medarbejderne havde lært begrebet ’Tryg Base’, besluttede de at sidde i haven to timer hver eftermiddag uden at flytte sig. I deres rapport beskrev de, hvordan børnene nu i stedet var begyndt at udforske og lege, og ikke længere viste så mange tegn på adskillelsesangst”.

“Medarbejdere og ledere rapporterer også, at de nu har et fælles fagligt grundlag, og at dialogerne undervejs i programmet har skabt et langt bedre samarbejde”, fortæller Niels Peter Rygaard.

Der kommer stadig flere henvendelser fra lande, der gerne vil bruge uddannelsen. Senest har regeringen i Indonesien besluttet, at uddannelsen skal bruges i alle landets 8000 børnehjem, der tilsammen har ansvar for omkring en halv million børn. Chile, Vietnam og andre asiatiske lande bliver sandsynligvis næste skridt, samt Rwanda, i samarbejde med SOS Børnebyerne. På længere sigt er der også interesse fra Bangladesh, hvor et projekt kunne omfatte ca. seks millioner børn. Uddannelsen findes også i en dansk version.

Niels Peter Rygaard glæder sig over udviklingen:

”Vi sætter nu globale standarder for omsorgen for forældreløse børn”.

Hvor kommer pengene fra?

Undervisningsmaterialet er gratis for børnehjemmene, men organisationen bag modtager bidrag efter mottoet ”If you can’t afford it, don’t pay”. Projektet fik tidligt starthjælp fra blandt andet EU’s Da Vinci-program for udvikling af erhvervsuddannelse i Europa, og fortsætter takket være masser af frivilligt arbejde og donationer fra fonde og privatpersoner, der har oprettet en støtteforening:

FairStartDanmark.dk