21. september 2025
Børnene strømmer i skole i det ludfattige land, der ikke er et land
Nye klasseværelser, kvindelige lærere, omrejsende nomadeskoler og forældrebestyrelser har fordoblet antallet af piger og drenge på skolebænken i Somaliland.

13-årige Hamda foran sin skole, 40 kilometer fra Somalilands hovedstad Hargeisa. Det fattige Somaliland har mere end fordoblet sine skolebørn gennem de sidste 12 år. Foto: Global Partnership for Education - GPE CCBY
”Når jeg tog ud til en skole ude på landet for 15-16 år siden, jamen så var der jo ofte ikke en skole. Altså, der var ikke nogen klasseværelser. Eleverne sad under et halvtag eller på jorden i skyggen under et stort træ,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen.
”Og når vi er ude på skolerne nu, så er der klasselokaler, der er toiletter og vandhaner, der er tavler, der er uddannede lærere,” siger han.
Jakob Eilsøe Mikkelsen er Afrikachef for den danske børnerettighedsorganisation Red Barnet, og området, han snakker om, er Somaliland, som han har besøgt omkring 30 gange. Somaliland er ikke et land, men så er det måske alligevel – eller også er det omvendt? Det kommer vi tilbage til senere, for nu skal vi lige blive ved skolerne ude på landet der i Østafrika.
Det er nemlig ikke bare vandhaner og tavler, Jakob Eilsøe Mikkelsen ser, når han tager på skolebesøg.
Det er også mange flere børn.
Faktisk er antallet af børn, der går i skole i Somaliland, mere end fordoblet på kun 12 år – fra omkring 213.000 til knap 440.000 børn og unge på skolebænken. Og pigerne er også fulgt med ind i klasselokalerne.
Det er et kæmpe fremskridt i et bundfattigt, konservativt område, hvor rigtig mange børn, især piger, stadig ikke kommer i skole, siger Jakob Eilsøe Mikkelsen. Den store stigning i skoleelever er kommet efter et større projekt med at styrke uddannelsessektoren i Somaliland – primært finansieret af EU-midler og ledet af den internationale Red Barnet-organisation.
●Der er stadig en lille overvægt af drenge i skolen, men stigningen i at få piger i uddannelse var faktisk en anelse større end for drengene. Nu er der 84 piger for hver 100 drenge i Somalilands skoler.

Sådan her kunne en skole se ud langt ude på landet i Somaliland for halvandet årti eller to siden. Billedet her er fra 2010. Foto: Stars Foundation CCBY
Skolerne er ikke bare blevet opgraderet og skolebænkene mere fyldt op med børn. Der er også blevet bygget flere nye skoler og et lærerseminarium, der er uddannet flere kvindelige lærere, og de har især formået at nå mange af de særligt udsatte børn, som fx dem der lever i ekstremt fattigdom eller som omvandrende nomadefolk.
Jakob Eilsøe Mikkelsen understreger, at der stadig er meget lang vej i Somaliland. Den store vækst i skolebørn er fra et lavt udgangspunkt, og det er stadig kun fire ud af ti børn, der kommer i skole.
”Men det har givet en ret signifikant stigning i adgang til uddannelse,” siger han.
Både-og-land
Somaliland, der ligger langs Adenbugten ved Afrikas Horn, er et ”usynligt land” eller en slags både-og-land: Det er både et land og ikke et land. I praksis fungerer det som et land, forklarer Jakob Eilsøe Mikkelsen, Somaliland har sin egen regering, sit eget embedsværk, sin egen møntfod, sin egen hær. Men samtidig er det officielt en del af Somalia, og ingen andre lande anerkender Somaliland som sit eget land.
”Det er et land, der kæmper for at blive selvstændigt,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen. I øvrigt, siger han, er Somaliland fredeligt og relativt sikkert, der har været demokratiske valg siden 1991, hvor Somaliland løsrev sig fra Somalia, og ved hvert valg har der været et fredeligt magtskifte fra den gamle præsident til den nye – noget som ikke altid er en selvfølge i Afrika, siger han.
Samtidig er landet ekstremt fattigt, et af verdens fattigste, kun seks ud af ti voksne kan læse og skrive, og den forventede gennemsnitsalder er blot 55 år. Og det er et land, hvor samfundet ikke er skruet sammen, som vi kender det herhjemme, når det gælder offentlige budgetter og skatteinddrivelse og den slags – her hjælper man sit lokalsamfund og sin klan, mens der måske ikke bliver betalt så meget til regeringen i hovedstaden Hargeisa.
Det er på den baggrund, at arbejdet med at få flere børn i skole er sket – med (især) EU-penge, men også danske udviklingsmidler og penge fra private fonde, og NGO’er som Red Barnet og CARE til at lave det konkrete arbejde.
”EU kan ikke bare sende en officiel rådgiver til Somaliland for at lave den her slags udviklingsarbejde, for så vil man i den grad sparke til Somalias regering, der betragter Somaliland som en somalisk delstat,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen.
I det her geopolitiske landskab – og med en skrøbelig situation i Somalia, som man ikke vil skubbe mere til ved at træde dem over tæerne – så kan NGO’er træde til, når behovet er stort.
Pigerum og nomadeskoler
Som sagt, så gjort. Nu har de arbejdet med at få børn i skole i 12 år, og antallet er altså fordoblet.
Hvordan har de båret sig ad?
For det første har de jo altså bygget flere nye skoler – 82 af slagsen – og omkring 400 skoler er enten blevet genopbyggede eller bygget større. Og der er også bygget et nyt lærerseminarium.
Samtidig har der været et særligt fokus på at få Somalilands piger i skole. Lidt firkantet sagt er pigers adgang til uddannelse nemlig den bedste investering, man kan lave, når det gælder udviklingen i et land.
●Det betyder også, at Somaliland ikke har penge til at betale lærerne. Analyser viser, at det kun er omkring hver tredje offentligt ansatte lærer, der får løn af staten. De andre bliver betalt af lokalsamfundet, der samler penge sammen - som gør deres situation mere usikker.
Piger på skolebænken er en ekstremt effekt udviklings-schweizerkniv
Det hjælper selvfølgelig pigerne selv, at de lærer at læse og regne, og for hvert år i skole stiger deres gennemsnitlige indkomst resten af livet. Men uddannelse har også stor effekt mange andre steder end ved deres pengepung – forskning viser, at det giver piger og kvinder mere selvbestemmelse i hjemmet. Det sænker risikoen for at ende i børneægteskaber, det sænker risikoen for at blive gravid som meget ung, og det forbedrer pigernes sundhed – eksempelvis har de mindre risiko for at blive smittet med hiv/aids. Og deres børn bliver sundere og har selv større chance for at komme i skole.
Derfor har man eksempelvis sørget for at bygge såkaldt ”pigevenlige områder” på mange af skolerne – rum der er reserveret til teenagepiger, hvor de kan trække sig tilbage, hvor der er adgang til pigetoiletter og menstruationsbind.
”Det er nogle lokalt designede løsninger, der passer til konteksten i Somaliland, hvor mange piger eksempelvis bliver hjemme fra skolen i mange dage, når de har menstruation,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen.
Han forklarer, at drenge og piger i Somaliland på mange måder lever ret adskilt i hverdagen, så pigevenlige rum på skolerne er en måde, hvor man kan gøre det nemmere for konservative landbefolkninger at sende deres piger i blandede skoler.

Der er nu 84 piger for hver 100 drenge i Somalilands skoler - en svag stigning i forhold til for 12 år siden. Foto: Global Partnership for Education - GPE CCBY
Og skolerne inviterer nu forældrene mere ind i maskinrummet – der er systematisk blevet oprettet forældrebestyrelser, og forældrene bliver inviteret besøg på skolerne og ser, hvad der egentlig foregår.
”Det er en måde, hvor man kan få nogle af forældrene til at se fidusen i at sende børnene i skole i det hele taget,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen.
Samtidig er der ikke bare kommet mange flere kvindelige lærere – hver femte lærer er nu kvinde – men fokus på ligestilling og piger uddannelse er også kommet længere op i undervisningssystemet.
”Nu har man et helt departement i undervisningsministeriet, der særligt arbejder med køn og ligestilling. Det er altså en afdeling, der er blevet udvidet og kommet højere op i hierarkiet,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen. ”Det så man ikke for 10 år siden. Der var også meget langt mellem de kvindelige ansatte i ministeriet, hvor det nu om dage nok er 50-50 i forhold til køn”.
Et vigtigt resultat, som Red Barnet er stolte over, er succesen med at få særligt udsatte børn i skole.
”Somaliland har ikke bare forbedret forholdene for de børn, der allerede går i skole,” siger Jakob Eilsøe Mikkelsen. ”Men har også formået at få tusindvis af børn, der ellers har været meget langt fra skolegang, i gang med uddannelse”.
Det kan være børn, der har store opgaver med at hjælpe til i hjemmet, børn i nomadefamilier, børn med handicap og så videre, forklarer han. Her har det virkelig hjulpet, at skolerne har arbejdet sammen med fx forældrebestyrelser og lokalsamfundet i både at identificere de udsatte familier – og vise dem, at det er en god idé at sende deres børn i skole. Samtidig er en del af de nye skoler især blevet bygget i områder, hvor der simpelthen manglede undervisningsmuligheder.
Og eksempelvis er der blevet oprettet omrejsende skoler, der kan følge med nomadefolkene, når de driver deres kameler og geder til nye græsgange.
Hvem betaler for fremtiden?
Somaliland har taget et solidt spring fremad, når det gælder om at sikre en bedre fremtid for børnene. Men for det første er der som sagt en masse børn, der stadig ikke kommer i skole, og der er stadig en masse udfordringer for de børn, der kommer i skole – kvaliteten af undervisningen er stadig svingende.
Men en anden udfordring er, at den opgradering af skolevæsenet, der er sket de sidste 12 år, næsten udelukkende er betalt af donorpenge, primært fra EU. Og den pengestrøm er ikke uendelig. EU har netop besluttet at støtte tre år til, men hvad der sker derefter med finansieringen er ikke til at sige. Måske forlænger de betalingen igen, måske ikke. Måske træder andre donorer til. Men hvis fremskridtene for børn og skoler skal hænge ved, så skal regeringen Somaliland nok selv til at skrue op for egenbetalingen til skolevæsenet, så det ikke er så afhængigt af udefrakommende penge, forklarer Jakob Eilsøe Mikkelsen.
Geografisk afstand er en stor barriere
for at få de manglende børn i skole – verden over. Hvis man skal gå op mod ti kilometer hver vej, kan det både tage lang tid og være usikkert, især for piger. Derfor er nærhed et vigtigt princip, når man vil bygge skoler for de skoleløse. Samtidig kan man arbejde for at sikre (drifts)sikker transport til og fra skole. Verdens Nyheder har tidligere skrevet om, hvorfor gratis cykler får piger i skole i Indien, og hvordan skolebusser (og mange andre tiltag) virker i Pakistan.
Verdens Bedste Nyheder
har skrevet om omrejsende skoler før. Læs vores interview med læreren Leonard, der rejser rundt med nomaderne i Tchad.

En ansat hælder grød op til frokost for eleverne på en skole udenfor Hargeisa. I de fattigste lande kan simple løsninger som skolemad være en vigtig faktor for at få de mest udsatte børn i skole - forældrene sparer et måltid. Samtidig betyder maden, at børnene bedre kan koncentrere sig om undervisningen og rent faktisk lære. Foto: Global Partnership for Education - GPE CCBY
”Og der kan vi heldigvis se, at regeringen i Somaliland har en ambition om at fordoble uddannelsesbudgettet over de næste fem år. Og det er selvfølgelig et mål og ikke noget, der er indfriet endnu. Men det er også interessant, at denne regering har nogle ambitioner om skatteinddrivelse, som er større og anderledes, end hvad jeg har hørt fra tidligere regeringer gennem årene, som jo ville give flere penge i budgettet,” siger han.
Det bliver spændende at følge med i, om – og hvordan – pengene kommer på plads, siger Jakob Eilsøe Mikkelsen. Lige nu kører programmet nogle år endnu, og det vil komme hundredtusindvis af børn til gode.
”Lige nu kan vi se på fremgangen, at der er nogle ting, der virker, i forhold til at få børn i skole i en kompleks kontekst som den i Somaliland. Det er klart, at de har meget lang vej endnu, før de er i mål, det er ikke nogen hemmelighed,” siger han.
”Men vi har opskriften på, hvordan man får børnene i skole”.
●Skole-vitaminindsprøjtningen er en billig indsats. En analyse af projektet med at opgradere uddannelsessektoren og skolerne i Somaliland viser, at det har været meget effektiv for prisen. I snit har det kostet omkring 275 euro hvert år per barn, der er kommet i skole – tilsvarende programmer i andre lande koster ofte mellem 400 og 1000 euro per barn.
Seneste
05. september 2025