06. september 2015

Dansk samarbejde sikrer billigere insulin i Afrika

At Jane Nyambura Chege i dag kan købe medicin til 5 dollars i stedet for 20 dollars, betyder at hun kan leve et aktivt liv på trods af diabetes. Initiativ fra danske Novo Nordisk kan få stor betydning, når antallet af personer med diabetes fordobles i Afrika i de kommende år.

Jan Kjær

Jan Kjær

Jane Nyambura Chege bor udenfor Nairobi i Kenya sammen med sin mand, og har haft diabetes i mere end tyve år. Hun kender kun alt for godt til udfordringerne ved at få fat i medicin og samtidig have råd til den. Et nyt samarbejde for at bringe medicin billigt og pålideligt ud til fattige patienter betyder, at hendes helbred i dag er stabilt.

For at kontrollere sit blodsukker og dermed sin diabetes, har Jane behov for daglige indsprøjtninger af insulin. Får hun ikke medicinen, stiger hendes blodsukker, og over tid udvikler hun komplikationer, som kan invalidere hende. En måneds forbrug af insulin plejede at koste Jane 20 dollars svarende til fire dagslønninger. Det betød, at hun i perioder valgte medicinen fra for ikke at belaste familiens i forvejen smalle økonomi. Men Janes opofrelse tog næsten livet af hende, og til sidst vejede hun bare 38 kilo.

Fra Kalundborg til Kenya

Men selv hvis Jane kunne betale de 20 dollars, var det ikke sikkert, at insulinen var på hylden på den lokale sundhedsklinik. Udover pris er tilgængelighed nemlig en anden udfordring. Hos Novo Nordisk, som er verdens førende producent af insulin til diabetespatienter som Jane, er man godt klar over problemstillingen. Fra produktet sendes afsted på en rejse fra fabrikken i Kalundborg, til den er hos slutbrugeren i en landsby i Kenya, er der mange led, og hvert led fordyrer produktet.
Selvom virksomheden har en lavprispolitik overfor udviklingslande, ender insulinen ofte med at være alt for dyr for de patienter, som bor langt ude på landet. Det skyldes en svag distributionskæde med dårlig planlægning og avancer undervejs.

80 procent af verdens diabetestilfælde findes i udviklingslandene, og det er anslået, at antallet af tilfælde i Afrika vil fordobles over de næste 15 år. Derfor skal der findes løsninger, der bringer insulin ud på sundhedsklinikkernes hylder, selvom de ligger langt fra de større byer.

Som et led i sin strategi om at forbedre adgangen til diabetesbehandling indledte Novo Nordisk i Kenya derfor i 2012 et samarbejde med distributører og et netværk af sundhedsklinikker for at sikre, at personer som Jane kan få billigere insulin på den lokale sundhedsklinik. Projektet går ud på at skabe faste aftaler med nogle få led i værdikæden mellem fabrik og forbruger. Helt centralt mellem de to punkter ligger de kirkelige organisationer, som driver hospitaler og klinikker ude i distrikterne. Det bringer insulinen tæt på patienterne.

Bæredygtigt for forretning og forbruger

Novo Nordisks administrerende direktør, Lars Rebien Sørensen mener, at denne type samarbejde er langt mere bæredygtigt end mange bistandsprojekter. ”Det bæredygtige ligger i, at hver enkelt partner i projektet som leverer dele af værdikæden hele vejen fra at køre produktet fra Novo Nordisk til slutbrugeren, har et forretningsmæssigt motiv”, siger han.

Hos Jane Nyambura Chege er forskellen mærkbar, fordi hun i dag kan købe insulin i den lokale sundhedsklinik for 5 dollars. Det har familien råd til, og Janes helbred er stabilt og hun kan hjælpe sin mand med arbejdet i marken. Projektet i Kenya når i dag ud til mere end halvdelen af landets distrikter. Mere end 3.000 diabetespatienter som Jane kan i dag købe insulin til 75% lavere pris end før. Og vigtigst af alt kan de leve et aktivt liv med diabetes.”