03. marts 2015

Drømmeskole giver fattige børn håb for fremtiden

Det er næsten umuligt at bryde den sociale arv, hvis du er et fattigt barn med hård opvækst i de sydindiske landområder. Men Drømmeskolen tilbyder uddannelse og et håb for fremtiden.

Aktion Børnehjælp

Aktion Børnehjælp

Kaviprya er en pige med drømme og ambitioner. Hun drømmer nemlig om at blive læge og redde liv. ”Eftersom der ikke er nogen gode læger, så er der mange patienter, som ikke kan blive behandlet. Jeg vil behandle mange patienter og redde deres liv,” siger hun.

Betal, hvis du kan

Kaviprya er en af de cirka 270 elever på Drømmeskolen, som ligger i delstaten Tamil Nadu i det sydlige Indien. Drømmeskolen blev bygget i 2009 og ligger i et område med mange fattige og udsatte familier, som under normale omstændigheder ikke ville have mulighed for at sende deres børn i skole. Den indiske regerings skoler er af ringe kvalitet, og de fattigere familier har ikke råd til at sende deres børn på dyre privatskoler. På Drømmeskolen er konceptet, at skolegangen er gratis for de allerfattigste, og dem, som har mulighed for det, betaler et lille beløb for at gå i skole.

”I mit hjem siger de, at du studerer, og så tager vi os af udgifterne til skolen. De sagde også, at jeg skal opnå noget stort i livet for at retfærdiggøre udgifterne,” fortæller Kaviprya.

Hun fortæller dog også, hvordan mange andre piger fra hendes landsby ikke er så heldig som hende at have familie, som vil betale. De fleste piger dropper ud af skolen, fordi pengene bruges på familiens sønner i stedet. Derfor er det vigtigt med steder som Drømmeskolen, der sætter en ære i at tilbyde undervisning af høj kvalitet uden at være for dyr.

Frihed til at eksperimentere

På Drømmeskolen bliver eleverne undervist i alle de obligatoriske fag, men der udbydes også fag som IT og engelsk, som skal gøre skolen konkurrencedygtig med de dyre privatskoler. Derudover eksperimenterer lærerne med anderledes pædagogiske metoder, hvor eleverne får mulighed for at tage aktivt del i læringsprocessen gennem for eksempel gruppearbejde, storytelling og fremlæggelser.

“Der er to ting, jeg allerbedst kan lide ved skolen,” fortæller Abinaya, som er lærer på Drømmeskolen. ”Det ene er, at lærerne har frihed til at eksperimentere med nye ideer, og det andet er det ligeværdige forhold, der er mellem medarbejderne og ledelsen. Jeg har lært mange nye ting og forstår nu den virkelige mening med uddannelse.”

Ud over at tilbyde en god grundskoleuddannelse arbejder skolen også på at bevidstgøre lokalbefolkningen om vigtigheden af at sende deres børn i skole. Skolen afholder informationsmøder om børns rettigheder, og forældrene kan få hjælp til at søge offentlig støtte til skolegang og videreuddannelse. Skolen giver forældrene mulighed for at komme med børnene i skole og opleve, hvordan en skoledag foregår.

Bryder social arv

Mange af eleverne på Drømmeskolen kommer fra fattige familier med en hård baggrund. En uddannelse er helt essentiel for at børnene kan bryde med det negative mønster og Kavipryas historie er ingen undtagelse.

Flere i hendes familie døjer med hjerteproblemer, og det er svært for familien at skrabe penge sammen til behandlingen:

”Først fik min søster et hjerteproblem og så sørgede vi for, at hun fik behandling. Senere fik min bedstemor et hjerteproblem. Min far og min bedstemors bror kom op at skændes. Min bedstemors bror slog min far, min bedstemor forsøgte at gribe ind, men så faldt hun om,” fortæller Kaviprya.

Kavipryas far og onkel arbejder nu hårdt for at få råd til behandling til bedstemoderen, men de prioriterer også Kavipryas skolegang. Drømmeskolens billige undervisning af høj kvalitet gør det muligt for familier som Kavipryas både at sikre deres ældre og give deres børn en uddannelse.

Uddannelse i Indien

Indien er det land i verden, hvor der er flest analfabeter

I UNESCO’s uddannelsesrapport fra 2014 fastslås det, at mere end 287 millioner voksne indere hverken kan læse eller skrive.

I gennemsnit bruger den indiske stat 10,5% af de totale offentlige udgifter på uddannelse, men pengene bliver ikke ligeligt fordelt mellem de forskellige delstater i Indien.

Drømmeskolen drives af Cecowor – Coodination of Voluntary Work and Research, som er støttet af Aktion Børnehjælp.

Aktion Børnehjælp yder direkte støtte til tre indiske skoler i marginaliserede områder. Samtidig får en lang række børn direkte tilskud til deres uddannelse gennem fadderskabsprogrammer.

Aktion Børnehjælp har gennem 50 år sikret skolegang for fattige og marginaliserede børn i Indiens slumkvarterer og landområder.