25. juli 2021

Hollandske byer fører an med fossilfri fragt

Fremtidens fragt skal være fossilfri – i hvert fald for 14 hollandske byer: Fra 2025 skal al levering af varer og pakker ske med køretøjer, som ikke udleder CO2.

I Amsterdam har man indført miljøzoner, som gør nogle køretøjer forbudte i byen. Foto: CCBY Callum Parker, Unsplash

Det er smart at handle på nettet. Kun et klik på computeren – og et par dage senere bliver ens pakke leveret med fragtmand lige til døren. Men fragttransport sviner. Mange last- og varevogne kører nemlig på fossile brændstoffer, og de udleder både masser af CO2 og forurenende gasser.

Men i Holland vil man sætte en stopper for fragt, der sviner. I 14 hollandske byer bliver levering af pakker og varer med fossilbiler forbudt fra 2025. Den hollandske regering forventer, at flere byer vil gøre det samme, og at i alt 30 hollandske byer vil indføre forbuddet i løbet af sommeren.

“Aftalerne vil sikre, inden for få år, at supermarkedshylder vil blive forsynet med varer, affald indsamlet og pakker ankomme til tiden uden udstødningsgasser og CO2-udledning,” udtaler Hollands miljøminister Stientje van Veldhoven i en pressemeddelelse fra den hollandske regering.

I praksis betyder det, at en varevogn eller lastbil ikke længere får lov til at køre i byerne fra 2025, hvis den bruger fossile brændstoffer. Hvis en kommune vil indføre forbuddet, skal de give mindst fire års varsel, før forbuddet kan træde i kraft. På den måde får virksomheder tid til at gøre deres transport grøn. For at gøre denne overgang fra fossil til el lettere, kan virksomhederne søge om tilskud på op til 5000 euro til at købe eller lease en el-varevogn. Rundt omkring i Holland er myndighederne allerede i fuld gang med at sørge for, at der kommer nok ladestationer i byerne til den voksende el-transport.

Denne Hollandske regering mener, at forbuddet fra 2030 vil kunne spare cirka en milliontons CO2 om året og gøre luften, folk indånder, meget renere.

Grønnere fremtid

Globalt set er transport ansvarlig for 24 procent af verdens CO2-udledning fra forbrænding af brændstoffer.

I takt med, at flere og flere handler på nettet, stiger også antallet af varevogne, som skal fragte varerne. Hvis verden forsætter som nu, vil antallet af varevogne på vejene stige med 36 procent mellem 2019 og 2030 i verdens 100 største byer og øge udledning fra fragttransport med 32 procent. Det viser en rapport fra organisationen World Economic Forum.

Flere og flere europæiske byer er dog allerede begyndt at kæmpe mod fossilbiler – og for renere luft og mindre udledning af CO2. Fra 2019 var der over 300 miljøzoner i Europa, spredt ud over 12 forskellige lande. For eksempel har over 100 byer i Tyskland og Italien indført miljøzoner, og i Madrid må man ikke længere køre i en dieselbil, der er produceret før 2006 eller en benzinbil, hvis den er ældre end fra år 2000.

Aftalerne vil sikre, inden for få år, at supermarkedshylder vil blive forsynet med varer, affald indsamlet og pakker ankomme til tiden uden udstødningsgasser og CO2-udledning

Stientje van Veldhoven, Hollands miljøminister

Hollands forbud

I 14 hollandske byer bliver levering af pakker og varer med fossilbiler forbudt fra 2025.

Varevogne eller lastbiler, som bruger fossile brændstoffer, får derfor ikke længere  lov til at køre i byerne fra 2025.

Over 300 miljøzoner

lå spredt ud over 12 forskellige europæiske lande i 2019