26. marts 2023

Hvor bæredygtig er din elbil rent faktisk? Ny grøn karakterbog kaster lys over uigennemsigtigt marked

Ikke alle elbiler er lige grønne, for bilproduktion kan koste både miljøet og menneskerettighederne dyrt. En ny ’karakterbog’ viser vej til, hvilke elbilproducenter, der gør det bedst – og værst. Generelt er karaktererne lave – men på vej op, fordi branchen er i gang med at forbedre sig.

Mercedes fik den højeste samlede bæredygtighedskarakter i undersøgelsen. Her en konceptbil et sted i Tyskland. Foto: CCBY Automotive Rhythms

Mercedes fik den højeste samlede bæredygtighedskarakter i undersøgelsen. Her en konceptbil et sted i Tyskland. Foto: CCBY Automotive Rhythms

Det er ikke nogen hemmelighed, at selvom elbiler generelt er langt bedre for miljøet, fordi de ikke udleder luftforurening og CO2, er hver eneste elbil stadig resultatet af en masse tung industri og minedrift.

Ligesom med de gammeldags biler kræver det masser af råmaterialer at producere elbiler, og dertil kommer kobber og ikke mindst særlige mineraler som litium og kobolt til at producere elbilerne og især deres batterier.

Så hvis man vælger en elbil for miljøets skyld, giver det derfor god mening at kigge på, hvilke bilmærker der gør mest for at sikre, at de råmaterialer, de bruger i produktionen, er fremskaffet på en bæredygtig – eller i hvert fald mere skånsom – måde.

Men det er nærmest umuligt for den almindelige forbruger at analysere og gennemskue leverandørkæderne til verdens store bilproducenter. Derfor har en række amerikanske organisationer, der arbejder med at beskytte miljø og oprindelige folks rettigheder, nu kigget virksomhedernes forsyningskæder efter i sømmene og lavet en grøn karakterbog over de store bilmærker.

Blandt organisationerne er amerikanske Sierra Club, der er 130 år gammel og en af verdens store miljøorganisationer.

Fakta: De bedste og de værste bilmærker

Bilproducenter med højeste karakter:

Mercedes-Benz – 37%

Ford – 33 %

Volvo – 31 %

Stellantis (tidligere Fiat Chrysler og Peugeot Citroën) – 23 %

Volkswagen – 23 %

BMW – 22 %

 

Bilproducenter med laveste karakter:

Geely – 6 %

KN (Kia) – 6 %

Mitsubishi – 6 %

GAC – 1 %

Chery – 0 %

BYD – 0 %

 

Undersøgelsen har evalueret 18 bilproducenter. Hver producent blev ratet på en række områder inden for både miljømæssig bæredygtighed og indsats for at sikre arbejdstagerrettigheder og menneskerettigheder, heriblandt hensynet til oprindelige folks rettigheder. Til sidst blev hver virksomheds karakterer på de forskellige områder regnet sammen til én samlet score fra 0 til 100 %.

Kilde:

https://leadthecharge.org

Ingen får gode karakterer, men nogle bilmærker er langt grønnere end andre

Karakterbogen vurderer, hvor godt hvert firma gør det, når det kommer til miljøbeskyttelse, klimaindsats og ikke mindst beskyttelse af menneskerettighederne.

Mange materialer til elbiler kommer nemlig fra områder, hvor minedrift leder til konflikter om rettighederne til jorden, og hvor især oprindelige folks rettigheder til deres jord nogle gange bliver tromlet. Der er også nogle gange problemer med rettighederne for de mennesker, der arbejder i minerne og på fabrikkerne.

Alle bilproducenter har stadig mange udfordringer med at gøre deres produktion mere bæredygtig. Men nogle producenter er langt foran andre.

Ifølge den grønne karakterbog er det Mercedes, der i øjeblikket ligger forrest i feltet, når det kommer til bæredygtig elbilproduktion, hvis man ser samlet på både miljø, klima og menneskerettigheder. Men Mercedes er ikke topscorer på alle parametre. Hvis man mest er interesseret i den mest miljørigtige elbil, så er en Volvo i øjeblikket det bedste valg. Og hvis man derimod vægter menneskerettigheder højst, så er det en Ford, man skal købe.

Omvendt ligger tre kinesiske bilmærker i bunden af undersøgelsen. Virksomhederne BYD og Chery får begge nul point i karakterbogen, mens GAC får ét point. Til sammenligning ligger de tre bedste virksomheder på 31 til 37 point ud af 100. Den velkendte Tesla ligger midt imellem top og bund med en samlet score på 14.

Selvom ingen af bilproducenterne får topkarakter, er der alligevel ved at ske positive ændringer i branchen, skriver organisationerne bag karakterbogen. Blandt andet sker der fremskridt på klimavenligt stål og aluminium, og øget genbrug af elbilernes batterier.

Opfølgende spørgsmål til artiklen fra en læser

Jeg læste, med stor interesse, din artikel omkring hvor grønne el-biler egentlig er.

I artiklen er det udelukkende fremstillingen af bilen du fokuserer på, men jeg har simpelthen svært ved at få øje på hvorfor den ”daglige brug” er grønnere, hvilket du måske kan give mig et svar på.

Du starter med at skrive at el-bilen jo ikke udleder co2, ligesom de fossile-drevne køretøjer, hvilket jo – isoleret set – er rigtigt.

Måske det skyldes at jeg ikke har sat mig ordentlig ind i hvordan det hele er ”skruet sammen”, men min logik siger mig at når kun ca halvdelen af den strøm vi bruger, bliver fremstillet af sol/vind, betyder det at den andel halvdel bliver fremstillet ved hjælp af gas/kul, eller andre fossile brændstoffer. Er dette ikke korrekt ?

Og hvis det er rigtigt, bliver el-bilen jo først grøn den dag hvor hele verdens strøm bliver fremstillet af sol/vind (eller anden form for ”naturlig” energi).

Med andre ord. Hvis ALLE fra i morgen kører på el, fremfor benzin/diesel vil det jo ikke blæse mere, og solen vil ikke skinne mere, så derfor skal der brændes brændstof af for at fremstille mere strøm – og så kan jeg ligeså godt hælde det i min bil…

Er jeg helt galt på den ????

 

Svar:

Hej Lars

Nej, du er ikke galt på den – det er selvfølgelig helt korrekt, at elbiler kun er så CO2-grønne som den el, vi bruger til at lade dem op med.

Men det er ikke et spørgsmål, om de enten er 100 pct grønne eller 0 pct grønne – sandheden ligger midt imellem. Det vigtige er, at elbiler helt sikkert er mere klimavenlige end de biler, de erstatter.

Herhjemme er elbiler betydeligt mere klimavenlige end biler, der kører på benzin og diesel, fordi vi – som du selv nævner – producerer en stor del af vores el med vind og sol.

Hvis man i stedet ser på det gennemsnitlige amerikanske elnet, hvor de har betydeligt mindre vind og sol (men til gengæld mere atomkraft), så er en elbil ca. 25 pct. mere klimavenlig end en ”fossilbil” – hvis man ser på hele elbilens levetid.

Det er selvfølgelig langt fra nok til at redde klimaet i sig selv, men grøn energi er kraftigt stigende på verdensplan, og også i USA. Så de elbiler, der købes i dag, vil blive grønnere og grønnere at lade op, som tiden går.

Her er et link til en gennemgang fra MIT, hvis du er interesseret i at dykke ned i detaljerne.

https://climate.mit.edu/ask-mit/are-electric-vehicles-definitely-better-climate-gas-powered-cars

Vh Thomas