06. september 2020

Dobbelt så mange ladestandere til elbiler

Det er blevet lettere for verdens elbil-ejere at finde et sted at lade deres bil op, og antallet af ladestandere forventes at fortsætte med at vokse.

CCBY CityofStPete

CCBY CityofStPete

Antallet af elbil-ladestandere i verden er fordoblet i løbet af de seneste tre år, og der er nu for første gang flere end en million standere på verdensplan. Det viser en ny opgørelse fra analysevirksomheden Bloomberg.

Væksten skyldes især stærk interesse i Kina og Europa. Alene Kina står for over halvdelen af verdens ladestandere, og Europa står for en stor del af resten.

Udviklingen forventes at fortsætte i de kommende år. Det skyldes ikke mindst, at der er stærk politisk medvind i flere lande. Den Europæiske Union har vedtaget en plan om, at der skal være mindst en million standere alene i EU inden 2025, og Tyskland har besluttet at kræve, at der skal være ladestandere ved alle tyske benzinstationer.

USA halter foreløbig langt bagefter. Faktisk er der nu flere ladestandere i det lille land Holland end i hele USA. Det kan dog ændre sig efter det amerikanske præsidentvalg til november, eftersom den demokratiske kandidat Joe Biden har lagt en linje, der er meget positiv over for at støtte udbredelsen af elbiler.

Elektrisk kapløb

Den hurtige udrulning skyldes ikke kun politik. Der er også penge at tjene til de virksomheder, der leverer ladestanderne, og ifølge Bloomberg er der nu nærmest tale om en slags kapløb, hvor forskellige virksomhederne prøver at komme først til de bedste steder at sætte ladestationer op til de millioner af elbiler, der forventes at rulle ud på vejene i de kommende år.

”I hvert fald når vi ser på Europa, vil der blive sat mange ladestandere op i de kommende år, før efterspørgslen egentlig er der,” udtaler Bloombergs analytiker Ryan Fisher.

De store investeringer er en vigtig udvikling, fordi netop antallet af ladestandere ses som en af de ting, der har holdt elbilerne tilbage.

Ifølge en rapport fra det danske Klimaråd er elbiler og ladestandere fanget i en hønen-eller-ægget-problematik, hvor udbredelsen af den ene er afhængig af udbredelsen af den anden. I en sådan situation kan der ifølge Klimarådet være belæg for at støtte én eller begge dele fra statslig side. Ved at give et skub til elbilerne gøres det derfor mere fordelagtigt for private virksomheder at investere i udbredelsen af ladestandere, skriver rapporten.

Ikke urealistisk at opstille nok ladestandere

Ifølge European Federation of Transport and Environment, en sammenslutning af 63 grønne organisationer i EU, der arbejder med transport og især luftforurening, er det ikke urealistisk at levere ladestandere nok til alle de 44 millioner elbiler, der er brug for på de europæiske veje i 2030. Det vil kræve mindst tre millioner standere alene i EU, og det kommer til at koste omkring 20 milliarder euro, eller 1,8 milliarder euro om året i de næste 11 år. Beløbet virker måske umiddelbart stort, men det udgør faktisk kun tre procent af EU’s samlede udgifter til veje, skriver Transport and Environment i en analyse.

Selvom elbiler stadig kun udgør én procent af verdens biler, er salget af dem steget eksplosivt i de senere år. I 2019 var der lidt over syv millioner elbiler på vejene. I 2015 var der kun lidt over én million, viser tal fra Det Internationale Energiagentur.