18. september 2022
Verdens første brinttog nu på skinnerne i Tyskland
15 tyske togsæt bliver erstattet af nye tog, der kører på brint i stedet for diesel og kun udleder vand og vanddamp i stedet for forurenende røg.
Foto: Sabrina Adeline Nagel / Alstom
En ny slags tog er nu rullet ud på skinnerne mellem en række byer i den tyske delstat Niedersachsen, der ligger lidt sydvest for den danske grænse.
De 14 nye togsæt skal erstatte 15 gamle dieseltog, og det er langt bedre for klimaet og luftkvaliteten. De nye tog kører nemlig på brint i stedet for dieselolie, som de fleste tog stadig bruger som brændstof. Samtidig støjer de nye tog mindre end de gamle.
Det er ifølge togproducenten første gang, et brinttog bliver sat i almindelig drift på en passagerrute. Toget, der hedder Coradia iLint, har dog allerede været i gang i en forsøgsordning siden 2018. Men nu kører det som almindeligt regionaltog mellem byerne Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude.
Kører 1000 km på en opfyldning
Et brinttog er grundlæggende et tog, det kører på elektricitet, men i stedet for at trække strøm fra køreledninger over skinnerne, producerer toget løbende sin egen elektricitet ved hjælp af en brændselscelle, der producerer strøm ved at kombinere brint og ilt. Ilten kommer fra luften, og toget medbringer brinten i en tank, der skal genopfyldes fra en brintstation én gang i døgnet.
Ifølge producenten giver 1 kilo brint den samme mængde energi som 4,5 liter dieselolie, og det betyder, at den medbragte brint giver toget kraft nok til at køre op til 1000 kilometer med en topfart på 140 km/t. Det eneste, der kommer ud af togets udstødningsrør, er en smule vanddamp.
Indtil videre kommer brinten andre steder fra og bliver fragtet til genopfyldningsstationen. Men der er planer om, at brinten fremover skal produceres lokalt på ved at bruge et elektrolyseanlæg, hvor vand spaltes til ilt og brint ved at sende strøm gennem det. Strømmen kan komme fra vedvarende kilder, og det kunne for eksempel være fra vindmøller om natten, hvor vinden stadig blæser og kan udnyttes, selvom samfundets energibehov ellers næsten er gået til ro.
Flere brinttog på vej
Selvom det nye tog er det første brinttog, bliver det ikke det eneste. Blandt andet har leverandøren skrevet kontrakt om at levere 27 lignende tog til Frankfurts hovedstadsområde, og der er også brinttog på vej til Italien og Frankrig.
Der er nok at tage fat på, for alene i Tyskland er der flere end 4000 togvogne, der kører på diesel. I de senere år er interessen stigende for at elektrificere tognettet flere steder i verden, og her er brintteknologi kun én af mulighederne. For det fungerer også udmærket at bruge køreledninger, som blandt andet de danske S-tog har gjort i mange år, og sporvognene tidligere gjorde. Men det kan være en stor udgift at sætte master og køreledninger op langs eksisterende jernbaner, og derfor er tanken, at det i mange tilfælde kan være betydeligt billigere at investere i nye brinttog og genopfyldningsstationer end at sætte så mange nye master op.