31. oktober 2022

Analyse: Milliardær donerer sin virksomhed til klimakampen: ”Jorden er nu vores eneste aktionær”

Den idealistiske bjergbestiger og grundlægger af Patagonia blev rasende, da han blev optaget på Forbes liste over milliardærer. Nu har han doneret virksomhedens mange dollars til at hjælpe klimaet i al fremtid.

Illustration: Lauge Eilsøe-Madsen

Illustration: Lauge Eilsøe-Madsen

”How dare you?!” Mange kan nok genkalde sig Greta Thunbergs dirrende stemme, da hun tilbage i 2019 holdt en glødende tale foran klodens ledere til FN’s klimatopmøde i New York. Den unge klimaaktivist skar endnu engang verdenssituationen ud i pap: ”Vi er i begyndelsen af en masseuddøen, og alt I kan tale om er penge og eventyr om evig økonomisk vækst.” Hun er langt fra den eneste, der de seneste år har stillet spørgsmål til det økonomiske system, som det globale samfund er bygget op omkring i dag, i takt med at klimaforandringerne tager til.

Den såkaldte degrowth-ide er ikke ny. Den økonomiske teori kan spores helt tilbage til 1970’erne, hvor en række franske intellektuelle og filosoffers svar på klodens begyndende miljøproblemer var: Forbrug og producer mindre. Begrebet har ofte mødt modstand både fra økonomer og det private erhvervsliv. Men nu skriver vi 2022. Året hvor temperaturerne og voldsomme naturkatastrofer igen satte historiske rekorder. Det blev også året, hvor den nu 83-årige ejer af Patagonia, Yvon Chouinard, for nyligt meldte ud, at han vil donere hele sin milliardvirksomhed til jordkloden. Beslutningen blev straks til masser af overskrifter hos medier over hele verden. Helt konkret skal Patagonias overskud til evig tid nu gå til indsatser, der bekæmper klimakrisen. Som det ser ud nu, bliver til det til omkring 100 millioner dollars om året. Overskuddet går direkte til den fond og velgørende organisation, som Yvon Chouinard har oprettet til formålet. Han havde sammen med resten af Patagonia-familien i samarbejde med en række advokater overvejet alle de andre løsninger, der allerede fandtes, fx at sælge virksomheden og donere pengene eller at blive børsnoteret. Men de eksisterende muligheder havde en risiko for, at Patagonia mistede sin stemme og indflydelse i netop klima- og miljødebatten, og derfor opfandt de en ny konstruktion.

100 millioner dollars

Så meget står klimakampen nu til at modtage fra Patagonia årligt.

Dette indhold bruger cookies.
Ret dine indstillinger her

Der bliver altid lyttet, når Patagonia gør noget nyt. Outdoor-brandet bliver ofte beskrevet som den måske største frontrunner indenfor tøjbranchens grønne og sociale omstilling. Patagonia var fx de første til at gå over til økologisk bomuld i 1990’erne, hvor det slet ikke var noget man endnu talte om. Deres produkter har livslang garanti, og de har vist mange andre virksomheder, at det betaler sig at tilbyde reparationer og at sælge kundernes brugte tøj videre for at forlænge dets levetid. Og så er Patagonia nogle af bannerførerne for corporate aktivisme og har i flere sammenhænge involveret sig i politiske miljøsager og bl.a. lagt sig ud med daværende præsident Trump.

Ifølge Yvon Chouinard selv er det også derfor, han har kunnet forsvare at blive i tøjbranchen, der samlet set udgør en af verdens mest forurenende industrier: Som han selv siger det: ”Hvis verden ikke vil lytte til mig som individ, vil de måske lytte til stemmen fra en virksomhed af tusind individer.”

Den strategi har virket for Patagonia. Også økonomisk. Da de i forbindelse med Black Friday i USA i en annonce sagde ’Køb ikke denne jakke’, havde det den modsatte effekt. Salget steg med 30 procent, selvom annoncen også fortalte, hvor meget vand, CO2 og affald, det krævede at producere jakken.

Patagonia tager nu skridtet endnu videre. Med deres egne ord går de fra at udnytte naturressourcer for at skabe afkast til aktionærer til at vende kapitalismen på hovedet og gøre jorden til Patagnias eneste aktionær. Charles Conn, der sidder i Patagonias bestyrelse, kalder det ligefrem fremtidens kapitalisme for virksomheder.

Kritikere spørger til gengæld, hvordan det kan være i planetens interesse at producere fleecetrøjer og andet vandreudstyr. Andre hæfter sig ved, at den nye konstruktion sparer virksomheden for et kæmpe skattebeløb i forhold til, hvis Chouinard i stedet havde solgt sit livsværk. Det ændrer dog ikke ved, at Patagonias nye måde at tænke økonomi, vækst og aktionærer på, aldrig er set før i det størrelsesomfang. Tiden vil vise, om andre virksomheder også er klar til at gentænke kapitalismen.

”Hvis verden ikke vil lytte til mig som individ, vil de måske lytte til stemmen fra en virksomhed af tusind individer.”

Yvon Chouinard, Patagonia