01. august 2022

Colombia vil bremse døden på landevejen

En ung mands død under en lastbil chokerede Colombia, og landet har nu vedtaget en ny lov, der skal gøre vejene mere sikre og få antallet af trafikdræbte ned.

Foto: Karen González Abril

Foto: Karen González Abril

Hvert år dør tusindvis af colombianere i trafikken, og de fleste forsvinder navnløse ind i statistikken over trafikdræbte uden at være kendt af andre end deres nærmeste. Men sidste år skete der en ulykke, der rystede Colombia.

Billederne af en ung amatørcykelrytter, den kun 13-årige Julián Esteban Gómez, var gået verden rundt, da han i 2019 blev fotograferet med glædestårerne trillende ned ad kinderne. Hans store idol, den colombianske cykelstjerne Egan Bernal, var netop blevet den første latinamerikanske cykelrytter, der havde vundet Tour de France, og Julián fulgte med på en storskærm på torvet i byen Zipaquirá, hvor de begge var fra.

Senere lykkedes det Julián at møde sit idol personligt, og den unge mand fortalte Egan Bernal, at han drømte om at blive lige så stor en cykelrytter som han. Bernal lovede, at han ville hjælpe, og Julián fortsatte med at træne endnu hårdere end før.

Men Juliáns drømme blev knust, da han en dag sidste år trænede på landevejen sammen med sin onkel, og en pågående lastbilchauffør trak op bag dem. Da chaufføren brugte sit kraftige lastbilhorn, blev Julián forskrækket, mistede balancen og faldt ind under lastbilens hjul. Han blev dræbt øjeblikkeligt.

Lever videre i lovgivningen

Selvom Julián nu aldrig kommer til at deltage i Tour de France, lever hans navn alligevel videre gennem en ny lov, som Colombias regering vedtog 20. juni 2022.

Julián Esteban-loven skal forbedre vejsikkerheden, blandt andet ved at skærpe sikkerhedskravene til køretøjer og design af vejbaner og cykelstier, så de nærmer sig internationale standarder. Samtidig skal der stilles højere krav for at opnå kørekort, og der skal indsamles mere og bedre data om antallet af døde og sårede i trafikken.

Loven er blevet til i et samarbejde med landets civilsamfund og Verdenssundhedsorganisationen WHO’s latinamerikanske afdeling, PAHO. Samarbejdet har hjulpet regeringen med at udfærdige loven, så den passer med de internationale anbefalinger for at forbedre trafiksikkerheden, Decade of Action on Road Safety, som FN vedtog i 2020.

”Julián Esteban-loven har forenet os i mindet om Julián og de 3000 andre børn, som vi har mistet i trafikken i løbet af de seneste 10 år. Loven vil føre til mange flere reguleringer for at styrke alles ret til at bevæge sig omkring uden at miste livet,” siger Mary Bottagisio, der er leder af den colombianske trafiksikkerhedsorganisation Liga Contra La Violencia Vial.

Verdens veje er blevet mere sikre

Selvom fokus i høj grad er på børnenes sikkerhed, er de kun en del af den samlede triste statistik. Alene i 2020 blev der registreret 3450 dødsfald i alle aldersgrupper på landets veje, skriver WHO.

I Colombia er antallet af trafikdræbte faldet siden 2000, hvor det var 20 ud af hver 100.000 personer i befolkningen. I 2019, da Egan Bernal vandt Tour’en, var andelen af dræbte faldet til 15. Men der er stadig lang vej endnu, før landet når ned på niveau med mange vestlige lande som for eksempel Danmark, hvor tallet kun er fire dræbte pr. 100.000.

Hvis man ser på hele verden som helhed, er vejene generelt blevet gradvist mere sikre over de seneste årtier, men der er stor forskel på, hvor farligt det er at bevæge sig ud i trafikken i de enkelte lande.

USA er et af de få lande, hvor antallet af trafikdræbte stiger, og landet har flere dræbte i trafikken end selv Rusland, der dog ligger lige efter.

Ikke alle byer i Colombia har lige gode data for vejsikkerheden, men hovedstaden, Bogotá, har ret solid statistik. Hver ulykke registreres og markeres på et offentligt tilgængeligt kort, så byens borgere og politikere kan følge med i udviklingen.