08. marts 2023
I 2019 blev Primavera Sound den første store festival med ligestilling i musikprogrammet: ”Det kønsbalancerede line up er fortsat hovedfokus"
Med en halv million årlige gæster er Primavera Sound et internationalt festivalbrand, der afholdte sin første udgave i Barcelona i 2001. Efter en historisk beslutning om lige fordeling af mandlige og kvindelige kunstnere på musikprogrammet i 2019, påbegyndte festivalen et samarbejde med FN for at fremme Verdensmålene for bæredygtig udvikling og ligestilling. Vi tog kontakt til festivalen – for hvordan går det med indsatsområderne i år 2023?
Kunstneren Rosalía er i 2023 blandt hovednavnene på festivalen Primavera Sound i Barcelona, der har gjort et kønsbalanceret musikprogram til at varemærke. Foto: Wikipedia Commons
I 2022 offentliggjorde ngo’en ”A Greener Festival” (der arbejder med at fremme grøn omstilling for musikbegivenheder) sin årlige vurdering af op mod 500 festivalers generelle bæredygtighedsniveauer. Primavera Sound fik vurderingen ”meget anbefalelsesværdig”.
Primavera Sound er et internationalt festivalbrand, der har sit oprindelige fødested i Barcelona, hvor begivenheden stadig afholdes i Parc Del Fòrum 1.-4. juni i år.
I 2019 startede Primavera Sound et samarbejde med FN’s såkaldte ”Action-kampagne”, der har til formål at fremme de 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Både før 2019 og siden har Primavera Sound igangsat initiativer, der omhandler bl.a. ligestilling, uddannelse, respekt for miljøet og bæredygtigt forbrug.
Festivalen har mest iøjnefaldende været en global firstmover i forhold til ligestilling (Verdensmål 5). For mens en længere række festivaler tilbage i 2019 meldte ud offentligt, at de frem mod 2022 ville arbejde for at få et kønsbalanceret musikprogram, så gik Primavera Sound mere radikalt til værks: Festivalen realiserede målsætningen for Barcelona-udgaven allerede i 2019 – som den første store festival i verden.
I 2019 kunne festivalgæsterne under Barcelonas sol således bl.a. nyde kvindelige kunstnere som Lizzo, FKA Twigs, Christine and the Queens og Robyn.
Det kønsbalancerede line up er fortsat hovedfokus, fordi det er blevet et kendetegn for vores festival - det er desværre ikke tilfældet på mange andre festivaler.
Joan Pons Pinac, kommunikationschef Primavera Sound
Den amerikanske sangerinde Kelela spiller på Primavera Sound i 2023.
Listen over Primaveras bæredygtighedsinitiativer er lang (læs mere her), men af nyere tiltag kan nævnes, at festivalen ikke længere gør brug af engangsplastik og at alt bestik er lavet af nedbrydelige materialer i madboderne, der også satser mere på veganske tilbud.
Vi sendte en række spørgsmål til festivalen for at blive klogere på dens arbejde mod mere bæredygtighed. Følgende email-svar er fra festivalens kommunikationschef, Joan Pons Pinac.
Q&A med Primavera Sound
I 2019 gik festivalbrandet Primavera Sound sammen med FN’s ”Action-kampagne” for Verdensmålene – hvad var motivationen bag denne beslutning?
Joan Pons Pinac: ”Faktisk var ”vores beslutning” mere at acceptere det forslag, der kom til os fra FN-kampagnen, og det tøvede vi selvfølgelig ikke et sekund med. Det var dem, der opdagede, at vores beslutning i 2019 om at have et line up med ligestilling var en gamechanger (vi kalder dette år ”The New Normal”, fordi vi fik et line up på 50 procent mandlige og 50 procent kvindelige kunstnere). FN så vores initiativ som potentielt inspirerende og transformerende, og det passede ind i rammen for deres 17 Verdensmål. De vidste også, at et partnerskab med Primavera Sound ville tilføje enorm synlighed til deres kampagne. Så fra vores side var det en kilde til stolthed at modtage denne anmodning og en garanti for, at vi ikke tog fejl, og at vi var på rette vej,” siger kommunikationschef Joan Pons Pinac.
Den amerikanske sangerinde Halsey er blandt hovednavnene på årets Primavera Sound
Hvordan har partnerskabet mellem FN og Primavera Sound udviklet sig over de seneste tre år?
”Det mest slående er måske, hvordan vi har eksporteret dette samarbejde og de beslutninger, det medfører, til Primavera Sound-festivalerne i resten af verden (Porto, Sao Paulo, Buenos Aires, Santiago de Chile, Los Angeles og nu Madrid) som en del af vores identitet og vores standarder.”
Hvilke Verdensmål fokuserer I primært på?
”Det kønsbalancerede line up er fortsat hovedfokus, fordi det er blevet et kendetegn for vores festival (det var ikke bare en engangskampagne i 2019) – det er desværre ikke tilfældet på mange andre festivaler. Fra vores perspektiv er fremskridt imod en mere bæredygtig festival også en af vores største opgaver. Og siden oprettelsen af ”Primavera Sound Foundation” i 2021, så vil inklusion og tilgængelighed til kultur for de dårligst stillede befolkningsgrupper også være et område, hvor vi ønsker at arbejde mere intenst.”
Caroline Polachek er ligeledes på årets Primavera Sound.
Hvad har været de største forhindringer i forbindelse med overgangen til en mere bæredygtig festival?
”Enhver musikfestival vil i kraft af sin natur (den samler et stort publikum og mange internationale kunstnere fra forskellige dele af verden i en weekend) have en iboende ikke-bæredygtighed, fremfor at bidrage til bæredygtighed. Så hele denne overgang mod mere bæredygtighed er en forhindring, selvfølgelig, men vi er glade at arbejde mod at overkomme forhindringen, for målet er indsatsen værd.”
Hvad har været dine største bedrifter i forbindelse med denne overgang?
”At vi praktisk talt er en festival uden plastik siden sidste års udgave.”
Hvilke nye tiltag har du taget op i år?
”Sidste år var det første gang vi lavede en pilottest på én af vores scener ud af 16 i alt (i Barcelona), der udskiftede de gamle generatorer (til elektricitet) med genopladelige batterier. Grundet succes med dette initiativ har vi til hensigt at udskifte så mange generatorer, som vi er i stand til, med nye af en type, der benytter bæredygtig og vedvarende energi.”
På hvilke måder er det synligt for gæsterne, at festivalen er blevet mere bæredygtig i år?
Udover vores budskaber (i netværk, nyhedsbreve, festivalens egen skiltning), der minder os om alle disse tiltag, så er alt forbruget i barerne klart orienteret mod genbrug. Siden sidste år – og selv om nogle mangeårige fans klagede over beslutningen – så laver vi ikke længere festivalkatalogbogen i fysisk format på grund af det høje papirforbrug, som det indebærer.” (læs mere om Primavera Sounds anti-diskriminationsinitiativ “Nobody is normal” her).
Kunstneren St. Vincent kan man glæde sig til på årets Primavera Sound.
På hvilke måder er det usynligt for gæsterne, at festivalen er blevet mere bæredygtig i år?
”Hegnene, der markerer områder af festivalen, er en ting, som ingen festivalgængere kommer til at lægge mærke til. Men sidste år begyndte vi at lave dem af genanvendelig træfiber (raffia). Mere anekdotisk kan jeg nævne, at når en kunstner for eksempel ønsker at skyde med konfetti under deres show (hvilket er sket for os), så sørger vi for, at det er en type konfetti, der er biologisk nedbrydelig og forsvinder efter få sekunder.”
På hvilke måder har i stadig et stort arbejde foran jer med at gøre festivalen bæredygtig?
”Den største udfordring, formoder jeg, ligger lige så meget i vores hænder som i hænderne på deltagerne: Enhver person, der ankommer til Primavera Sound ved hjælp af et mere miljøvenligt transportmiddel (selvom det ikke er så hurtigt eller behageligt), vil være en triumf for os…. og for alle, selvfølgelig.”
Er ideen om en festival, der ikke er bæredygtig, ved at dø – forstået på den måde, at det er en forretningsmæssig ulempe, hvis en festival ikke arbejder for bæredygtighed?
”Den idé dør på samme måde, som ethvert aspekt af verden, der ikke er bæredygtigt, også burde dø. Festivaler er ingen undtagelse, og vejen til mere bæredygtighed er ikke til forhandling.”
Elektricitet ser ud til at være svært at udføre på en fuldstændig bæredygtig måde – hvordan håndterer i denne opgave?
”Som jeg sagde før, vil skridtet mod en festival, der bruger flere og flere vedvarende energisystemer, som det vi brugte sidste år på Plenitude-scenen, være en kendsgerning. Målet er at implementere det bedre og bedre.”
Ligger der et arbejde i at uddanne gæsterne til at blive mere “bæredygtige festivalgæster”?
”Vi kan ikke lide at fortælle vores publikum, hvad de bør eller ikke bør gøre. Det er ikke vores rolle. Men vi kan gå foran med et godt eksempel. Hvis vi synliggør alle vores tiltag, og hvis de går rundt på festivalen og selv indser, at vi mener det og ikke laver greenwashing, så bliver de også selv mere opmærksomme og opfører sig i festivalmiljøet efter de samme bæredygtige kriterier. Den empiriske oplevelse af Primavera Sound er et budskab i sig selv.”
Den sydkoreanske pigegruppe Red Velvet spiller under dette års Primavera Sound.
artikel slut