30. September 2014

Flere danskere kender Verdens Bedste Nyheder

Efter en vellykket morgenuddeling kan vi glæde os over, at knapt hver fjerde dansker nu kender kampagnen.

Louise Dyring

Louise Dyring

På Verdens Bedste Nyheder er kampagneholdet næsten færdige med at rydde op efter årets morgenevent den 12. september. De sidste par juicebrikker står i et hjørne, stakkerne med plakater er væk, og ind ad døren er netop kommet årets befolkningsundersøgelse udarbejdet af Epinion.

Undersøgelsen viser, på baggrund af et repræsentativt udsnit af danskerne, befolkningens kendskabsgrad til Verdens Bedste Nyheder, og der er gode grunde til at give en high-five. Knapt hver fjerde dansker kender nu til Verdens Bedste Nyheder, hvor det efter 2013-kampagnen var 19%.

Sekretariatsleder på Verdens Bedste Nyheder, Thomas Ravn-Pedersen, er ikke i tvivl om, hvor en stor del af forklaringen ligger:

”Det viser, at vores stærke partnerskaber med både nye og mere traditionelle medier samt vores involvering på mange forskellige medieplatforme virker, når vi skal nå ud til danskerne,” siger han.

Det står også klart, når man spørger danskerne, hvor de har hørt om eller set kampagnen. En ud af fire svarer netop, at det er ved et busstop eller en S-togstation. Ligeledes svarer rigtigt mange af de adspurgte, at de kender til kampagnen fra TV, Facebook og Metroxpress.

Samtidig med at kendskabet til kampagnen blandt befolkningen er vokset, er tiltroen til kampagnen blevet højere. 72% af danskerne synes, at Verdens Bedste Nyheder er troværdige i høj eller i nogen grad. I 2013 var det to ud af tre. Dermed placerer kampagnen sig på linje med de allermest troværdige nyhedsmedier herhjemme, nemlig DR Nyheder og Radioavisen.

Vores samarbejdspartnere blandt de danske udviklingsorganisationer kan desuden glæde sig over, at 52% af de adspurgte mener, at de danske udviklingsorganisationer i nogen eller høj grad kan forbedre levevilkårene for verdens fattigste. I 2010 var det kun 41%, der havde samme tillid til organisationerne.

Selvom flere nu kender til kampagnen, er der dog plads til forbedringer. Årets kampagnebudskab var, at ni ud af ti børn nu starter i skole, men i Epinions undersøgelse er det kun 11% af danskerne, der giver dette svar. Og hele 59% tror, det kun er tre ud af ti børn, der nu kommer i skole.

Læs hele rapporten her (pdf)