Animation: Lauge Eilsøe-Madsen

Nye superbatterier på vej

En ny teknologi giver nu mulighed for, at batterier kan indeholde meget mere energi. Det forventes at give el-biler længere rækkevidde og måske blive et gennembrud for klimaet.

Læs mere

Verdensmål 7: Bæredygtig Energi

Læs mere

Verdensmål 9: Industri, Innovation og Infrastruktur

Læs mere

Verdensmål 11: Bæredygtige Byer og Lokalsamfund

Læs mere

Verdensmål 12: Ansvarligt Forbrug og Produktion

Læs mere

Verdensmål 13: Klimaindsats
Verdensmål for Bæredygtig Udvikling

Del artikel

Andre Kategorier

Et hold af forskere i Australien har nu taget patent på en ny teknologi, der kan få de kendte litium-ion-batterier til at holde fem gange længere på hver opladning.

Det er et internationalt hold af forskere ved Monash University i Melbourne, der står bag opfindelsen, og deres studie er blevet offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science Advances. Ved at bruge svovl i batterierne har man kunne gøre batterierne mere effektive, men udfordringen har været, at de rent fysisk gik hurtigere i stykker ved opladning, fordi dele af batteriet udvidede sig og trak sig sammen.

Det er det problem, det nu er lykkedes at undgå, så batterierne stadig har næsten 100 pct. kapacitet efter 200 genopladninger. De første prototyper af batterierne er blevet produceret af det tyske Fraunhofer Institute for Material and Beam Technology, og de skal nu testes yderligere i Australien i starten af året.

Kør 1000 kilometer på en opladning

Hvis den nye batteriteknologi slår igennem, forventes det at betyde, at en smartphone vil kunne holde fem dage på en enkelt opladning, og at en el-bil vil kunne køre over 1000 kilometer, før den skal lades op, skriver Monash University.

Det har især stor betydning, da bekymringer om at bilens batteri måske løber tør for strøm langt fra en ladestation er en af de største grunde til, at nogle holder sig tilbage fra at købe en elbil. Og overgangen til elbiler der kører på vedvarende energi er en vigtig indsats mod klimaforandringerne. Det skriver det anerkendte klimamedie Carbon Brief.

Ifølge professor Matthew Hill, der var med til at udvikle teknologien, er de nye batterier også bedre for miljøet end de gamle. Alt er dog ikke rosenrødt, for de nye litium-svovl-batterier vil stadig kræve brugen af store mængder litium. Efterspørgslen efter grundstoffet er eksploderet i de senere år, og det belaster miljøet de steder, litium udvindes. Blandt andet har det medført vandmangel nogle steder, fordi udvindingen af litium kræver store mængder vand.

Relaterede nyheder