09. april 2018
Skoleelever i Togo slipper for slag
Eleverne kan ånde lettet op på en række skoler i det afrikanske land Togo. De fleste af lærerne er nemlig stoppet med at bruge slag og spark for at tiltvinge sig elevernes respekt.
Læreren Mr Migan er en af dem, der er stoppet med at slå sine elever. Foto: Gitte Meyer Madsen, BØRNEfonden
En ny fredelig undervisningsmetode er begyndt i Togo. Det skyldes et projekt, som organisationen Børnefonden har gennemført for at nedbringe volden på 15 skoler i det vestafrikanske land.
Projektet har oplyst lærere, elever og forældregrupper om børns rettigheder og konsekvenserne af vold, og lærerne har lært pædagogiske tricks til at få elevernes respekt uden at bruge fysisk magt. Resultatet er, at 72 procent af de involverede 178 lærere nu har droppet volden i undervisningen.
En af dem er Mr. Migan, der underviser i matematik. Tidligere var han en af de lærere, som eleverne frygtede:
”Jeg slog mine elever. Kom de f.eks. for sent, råbte jeg højt og slog dem med en kæp. De græd og var bange. Jeg havde det faktisk skidt med at slå dem, men det var jo normen. Jeg kendte ikke til andet og troede, at det var måden at opnå respekt på,” fortæller Mr. Migan.
Gennem projektet lærte han at erstatte vold med forståelse, dialog og respekt for eleverne.
”Nu lytter jeg til mine elever og forsøger at forstå, hvorfor de gør, som de gør. De tør godt komme til mig og stille mig spørgsmål, og vi har fået et godt forhold til hinanden,” fortæller han.
Eleverne har også selv spillet en vigtig rolle i projektet.
”Vi opfører bl.a. sketches på skolerne og ude i landsbyerne. Vi medvirker også i radioprogrammer og opsøger de hjem, hvor vi hører, at der er problemer med vold,” fortæller eleven Mensah, der selv har oplevet at blive gennempryglet, når han ikke kunne svare på et spørgsmål i timen.
Ifølge skolens rektor består flere elever deres eksamen nu, end før projektet begyndte. Og de gode resultater ser ud til at sprede sig. På baggrund af projektet har uddannelsesministeriet i Togo indført undervisning i ikke-voldelige pædagogiske metoder på landets tre lærerseminarier.