28. august 2019

Verdenstimen sætter klima og fattigdom på skoleskemaet

Mandag d. 26. august blev Verdenstimen for femte gang skudt i gang. Skoleelever, lærere, ngo’er, klimaambassadører, ministre og Kronprinsesse Mary var alle med til at sætte fokus på de 17 Verdensmål med sang, taler og stjerneløb.

Elever på tur rundt ved forskellige boder. De er på jagt efter viden om Verdensmålene. Foto: Lauge Eilsøe-Madsen

Elever på tur rundt ved forskellige boder. De er på jagt efter viden om Verdensmålene. Foto: Lauge Eilsøe-Madsen

Trafikken med de mange skoleelever fra 5. klasse bliver dirigeret ind i den gamle riddersal på Københavns Rådhus, hvor deres lærere parkerer dem foran scenen. Eleverne er med til den femte lancering af Verdenstimen, der skal sætte klima og sult på skoleskemaet over hele landet. De har taget hjemmelavede skilte med for at give en Verdensmålsopsang til de voksne. ”Kul er hul i hovedet”, ” Forskellige køn, samme rettigheder” og ”Hokus pokus fattige i fokus” står der.

Alle skal kende Verdensmålene

Otte lysekroner toner over det store festlokale, der skal danne rammen for årets Verdenstimelancering. Salen er fyldt med stande fra ngo’er og foreninger med fokus på global udvikling, og standene er fyldt med bjerge af foldere og pamfletter, mens chokolade ligger klar i skåle. Alt skal være klar, når Verdenstimen for femte gang bliver skudt i gang.

Danmark har med de 17 Verdensmål forpligtet sig til, at alle skolebørn skal lære om dem. Selvom der stadig er mange danske skoler, der ikke underviser i Verdensmålene, kommer der hele tiden flere til. I Danmark har Verdens Bedste Nyheder taget initiativ til Verdenstimen, der hvert år udbreder kendskabet til Verdensmålene på skoler og ungdomsuddannelser i Danmark i samarbejde med 28 danske ngo’er og forlag. Verdenstimen er en del af den globale kampagne The World’s Largest Lesson.

Stjerneløb viser vejen

Skoleeleverne skal på et Verdensmålsstjerneløb rundt i de mange stande. Der er en ekstra gulerod ved at svare rigtigt på spørgsmålene: Klassen kan vinde deres helt egen verdensmålsfodbold. Men først skal de ud og finde svar hos de mange deltagende foreninger.

Nærmest synkront rejser skolebørnene sig op, da der bliver sagt ”start”. Festsalen bliver forvandlet til et hav af små mennesker, der på deres stjerneløbsmission skal navigere rundt mellem de mange fyrtårne af boder med info om Verdensmålene. Eleverne har i bedste jeopardy-stil fået til opgave at finde spørgsmålet til et svar. For eksempel har en elev fået svaret ”halveres”, og skal derfor finde spørgsmålet ”hvor meget skal fattigdommen i verden falde ifølge FN’s Verdensmål?”.

Al lyd drukner i en blanding af riddersalsakustik og børnestemmer. Et tombolahjul ved Copenhagen Gamelabs bod spindes ivrigt og med store armbevægelser, der giver en rislende hvid støj til det allerede lydte lokale.

En pige med mørkt krøllet hår fortæller sin lærer om den nye viden, hun lige har fået fra en af boderne. ”Jeg har lært, at der er mange unge i Grækenland, der ikke har et arbejde,” forklarer hun.

Børnene lytter til de mange fakta, mens de hælder den uddelte chokolade i sig og ser på iPads, computerskærme og ludospil, der alt sammen er med til at lære dem om Verdensmålene og verdens udvikling.

De voksne skal snakke klima

Da de sidste spørgsmål er blevet stillet og svar skrevet ned, er det nu blevet de voksnes tur til at snakke. Ind i riddersalen kommer undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, udviklingsminister Rasmus Prehn og Kronprinsesse Mary. De er med for at støtte op om Verdenstimen og understrege vigtigheden af, at Verdensmålene kommer på skoleskemaet.

”Vi kan flytte på verden, og det skal børn lære. Jeg tror, at grunden til, at de danske børn er så klimabevidste og oplyste om miljøet, skyldes den kæmpestore indsats fra de danske lærere. Jeg synes vi skal give dem en hånd,” siger Pernille Rosenkrantz-Theill i sin tale til stor begejstring for de mange lærere og børn tilstede.

Rasmus Prehn er næste taler. Han forklarer at Verdenstimen er i god tråd med det arbejde, han laver som udviklingsminister. Han roser de fremmødte elevers store bevidsthed om klima, men husker alle i salen på, at der er mange steder i verden, hvor børn slet ikke har de samme muligheder for uddannelse og levevilkår som de danske børn har.

”Vi skal række ud, så selv dem, der ikke har samme levevilkår som os, har en chance,” siger udviklingsministeren.

”Jeg læste for nyligt, at det kun er 15 procent af danskerne, der kender til Verdensmålene. Det synes jeg er for få, og derfor skal I alle gå ud og inspirere andre, så endnu flere kan lære dem at kende,” opfordrer han.

Pandekager og klimasang
Der har været mange indslag og taler, men 5. klasserne sidder stadig tålmodigt på gulvet. De ved, at de snart skal være i fokus igen, når sidste indslag nu kommer på. Musiker og tidligere TV-vært Martin Keller tager sit musikalske ensemble med op på scenen. Der er guitar og violin, og børnene får besked på at synge så højt de kan – de voksne skulle gerne kunne høre teksten til Verdensmålssangen.

Skoleeleverne rejser sig op med deres skilte under sangen, som var de til klimademonstration. De viser deres hjemmelavede papskilte i alle regnbuens farver til publikum, mens de synger af lungernes fulde kraft.

Da sidste vers er sunget, kommer belønningen for tålmodigheden under de voksnes taler. Nu bliver der serveret rådhuspandekager og æblemost.

Der går ikke lang tid, før skolebørnene sværmer om de store stakke af pandekager. Imens bevæger Kronprinsessen sig rundt mellem de mange stande med undervisningsmaterialer og spørger interesseret ind til, hvad de forskellige foreninger har på programmet. Hvis Kronprinsessen skal have en pandekage, skal hun skynde sig. De er snart spist af de mange sultne Verdensmålsentutiaster fra 5. klasse.

HKH Kronprinsessen modtager blomster ved indgangen til Københavns Rådhus på vej til åbningen af Verdenstimen 2019. Foto: Lauge Eilsøe-Madsen

Fakta om Verdenstimen

  • verdenstimen.dk er Verdenstimens hjemmeside, der samler undervisningsmateriale om verden og Verdensmålene, og giver lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser mulighed for at give deres undervisning globalt perspektiv.
  • Sitet er udviklet af Verdens Bedste Nyheder og undervisningsmaterialet er leveret af en række partnere, som blandt andet indebærer DGI, Red Barnet, Skoletube og Unicef.
  • Verdenstimen er en del af den globale kampagne The World’s Largest Lesson, der giver børn og unge over hele kloden mulighed for at lære om Verdensmålene og sikre, at de bliver opfyldt.
  • I Danmark har Verdens Bedste Nyheder taget initiativ til Verdenstimen, der hvert år i september udbreder kendskabet til Verdensmålene på skoler og ungdomsuddannelser i Danmark i samarbejde med 28 danske ngo’er og forlag.