16. maj 2021

Washington sætter USA's mest ambitiøse deadline for fossilbiler

Transportsektoren er den største kilde til drivhusgas i USA, men flere og flere stater lægger planer for at komme benzinbilerne til livs.

Fra 2030 skal alle nye biler i Washington være elektriske. Foto: CHUTTERSNAP on Unsplash

Fra 2030 skal alle nye biler i Washington være elektriske. Foto: CHUTTERSNAP on Unsplash

Om mindre end 9 år skal det være slut med nye fossile biler i Washington. Lovgivere har netop vedtaget at mål om, at alle nye personbiler, der bliver registreret fra 2030 og frem, skal være elektriske. Det er det mest ambitiøse mål om udfasning af fossilbiler i USA, og Washington overhaler derfor Californien, New Jersey og Massachusetts, der har planer for 2035, indenom.

”Loven sætter det mest aggressive statslige mål i USA om at rykke til en fuldelektrisk fremtid, og der er ingen grund til at vente til efter 2030 med at forpligte sig til grøn transport,” siger Matthew Metz, der er administrerende direktør i miljøorganisationen Coltura, der har stået i spidsen for 25 organisationer, der har arbejdet for at få staten til at udfase fossilbiler.

Grøn strøm

I Washington bor der omkring 7,6 millioner mennesker, der kører rundt i 6,4 millioner biler, og transporten står for en fjerdedel af statens udledninger.

Hvert år bliver der købt flere end 300.000 nye biler i staten.

Fra 2030 er målet, at det skal være slut med benzin i tanken i nye biler. I stedet skal der strøm i batteriet. Strømmen i Washington er allerede ganske grøn,  for staten er USA’s største producent af vandkraft og er i gang med at lukke sit sidste kulkraftværk.

Her er en oversigt over Washingtons elektricitetssektor:

U.S. Energy Information Administration

Strømmen i Washington er allerede overvejende bæredygtig, og den bliver stadig grønnere. Photo by Michael Marais on Unsplash

Brug for handling

Der er hårdt brug for klimaplaner for transporten. I det bilbegejstrerede USA er transportsektoren den største CO2-udleder.

Selvom en række stater og byer arbejder på planer for at udfase sort persontransport, så er der brug for meget mere handling.

”Kigger man på nationalt niveau, så bliver vi nødt til at halvere benzinforbruget, hvis vi skal nå Bidens mål om at sænke drivhusgasudledningerne med 50 procent i 2030,” forklarer Matthew Metz, der forudser, at flere stater vil fremlægge deres egne mål for udfasning af benzinbiler i løbet af næste år.

”Vi kan allerede se, at udviklingen tager fart”.

Drivhusgas-udledninger i USA

Her er en oversigt over de forskellige sektorers bidrag til klimakrisen fra den amerikanske miljøstyrelse, EPA:
Udledninger i USA