28. maj 2018

Bæredygtige busser boomer

Antallet af elektriske bybusser i verden er eksploderet på kun få år. Det begynder nu at kunne ses på det samlede forbrug af benzin og dieselolie.

Ikke alle elektriske busser er lige så søde som Ellie, men de er gode for luftkvaliteten i byerne. Foto: CCBY Railway Dave and Jim Freebury

Ikke alle elektriske busser er lige så søde som Ellie, men de er gode for luftkvaliteten i byerne. Foto: CCBY Railway Dave and Jim Freebury

Der ruller nu 385.000 elektriske busser rundt på verdens veje, og det betyder en samlet besparelse på 233.260 tønder brændstof hver dag. Det er en næsten 50-dobling af brændstofbesparelsen fra el-busser på kun fem år, viser tal fra finansmagasinet Bloomberg.

Resultatet er både renere luft i byerne og mindre udledning af CO2, når bussernes batterier oplades med strøm fra sol og vind.

Boomet i elektriske busser skyldes især, at Kina har investeret målrettet i at omlægge landets mange bybusser til elektrisk drift, især for at bekæmpe den massive luftforurening i de kinesiske storbyer.

Siden december 2017 er alle megabyen Shenzhens 16.359 busser blevet elektriske, og Kina er nu så langt fremme på området, at 99 procent af verdens el-busser nu findes i Kina. Samtidig har landet investeret massivt i solceller.

Bølge af grøn energi

”Verden oplever nu en bølge af grøn energi, og Kina har allerede nået deres eget mål om at installere 105 gigawatt solenergi inden 2020,” sagde FN’s generaldirektør António Guterres, på et klimamøde i forrige uge.

Brændstofbesparelsen fra busserne er dog stadig ret beskeden i forhold til verdens samlede forbrug af olie og benzin, der ligger på omkring 100 millioner tønder om dagen.

Men omvendt er besparelsen ikke kun en dråbe i oliehavet. Hvis man lægger besparelsen fra el-biler sammen med den fra busserne, svarer det til det samlede forbrug for et land som Grækenland.

En række andre lande er også ved at få øjnene op for el-bussernes fordele. Det sker i takt med, at de før så dyre batterier styrtdykker i pris.

Blandt andet har storbyerne Paris, London, Los Angeles og Mexico City forpligtet sig til kun at købe fossilfri offentlig transport inden 2025.

I London er der planer om at ombygge 5000 gamle dieselbusser som led i et program, der skal gøre alle byens busser CO2-fri inden 2037. I dag bruger Londons offentlige transport omkring halvanden million tønder brændstof om dagen.

El-busser på vej i Danmark

I Danmark er der indtil videre kun ret få el-busser, der kører som et forsøgsprojekt. Men næste år begynder en større omskiftning i Hovedstadsområdet. Planen er, at 20 procent af busserne i København og Frederiksberg skal køre på el i 2021, og 90 procent i 2027. I Roskilde har byrådet for nylig besluttet, at alle ni kommunale buslinjer skal blive elektriske fra april 2019. Aarhus er i gang med et forsøg med el-busser, og Odense har besluttet at erstatte nogle af byens busser med hybridbusser, der kører på el ved lave hastigheder.