08. maj 2022

Første bæredygtige bro af bio-harpiks klar til brug

En ny bro i Holland skal vise vejen til at bygge mere bæredygtigt ved at forene urgamle materialer og moderne teknologi.

Illustration: Lauge Eilsøe-Madsen

Illustration: Lauge Eilsøe-Madsen

I flere tusind år var broer enormt bæredygtige. Ikke bare ved rent fysisk at bære folk over vandløb, men også ved at være bygget af naturlige materialer som træ og sten, der ikke skader miljø og klima. Det ændrede sig, da vi begyndte at bygge broerne af metal og beton, der belaster miljøet meget. For eksempel kommer hele otte procent af verdens samlede CO2-udslip nu alene fra cementproduktion.

Hør og harpiks holder

Men måske er broer nu på vej til at blive bæredygtige igen. Den 22. april blev en lille ny bro på 15 meter indviet i byen Almere i Holland, og selvom det umiddelbart ser ud, som om broen er lavet af lysegrå beton, er den nye bro bygget på en helt anden måde. En del af stålet og betonen er nemlig erstattet af et nyt materiale, der kaldes ’bio-komposit’.

Materialet er en kombination af hørfibre, der har været kendt i tusindvis af år, og en ny ingrediens, der kaldes bio-harpiks. Det er en blanding af restprodukter fra produktionen af biodiesel, der er blandet med materiale fra genbrugte plastflasker.

8 pct.

af verdens samlede CO2-udslip kommer fra produktionen af cement. Det høje tal skyldes både, at cementproduktion kræver meget energi, og at kemiske reaktioner i råmaterialerne også udleder kuldioxid.

Foto: Floriade Expo 2022

Broen er bygget ved at pakke klodser af skumplast ind i flere lag hørfibre, som derefter bemales med flydende bioharpiks. Når harpiksen størkner, bruger man de enkelte klodser til at bygge broen af, lidt som når man leger med LEGO. Til sidst beklædes klodserne med endnu flere lag hør og endnu mere bio-harpiks. Ved at kombinere de to materialer på denne måde får man et nyt materiale, der er let og stabilt, og har en styrke, der kan sammenlignes med stål og aluminium.

Følg selv med i, hvordan broen har det

Hvis du er teknisk interesseret, kan du selv følge med i, hvordan det går med den nye bro, og hvordan den har det. Forskerne har nemlig indbygget en masse sensorer, der hele tiden måler temperatur, vind, vibrationer, spændinger i materialet og meget andet.

Målingerne bliver overvåget af kunstig intelligens, der vil give en bedre forståelse af, hvordan det nye byggemateriale opfører sig i praksis, når folk går over den og den bliver udsat for vind og vejr.

Alle data opdateres løbende på https://dashboard.smartcircularbridge.eu

”De nuværende resultater gør os optimistiske: Vi forventer at bygge broer med betydeligt større spænd og større belastningsevne i fremtiden,” siger professor Patrick Teuffel fra Eindhovens Teknologiske Universitet, som leder samarbejdet Smart Circular Bridge, der står bag broen.

Senere i år og næste år er to nye broer på vej, hvor forskerne vil skrue op for mængden af bio-komposit, så det kommer til at erstatte 60 procent af stålet og betonen. Den ene bro kommer til at ligge i Holland, og den anden i byen Ulm i Tyskland.

Foto: Floriade Expo 2022

Bygger bro til mere bæredygtigt byggeri

Selvom broen i Almere er ret lille, er mulighederne store. Titusindvis af broer skal udskiftes i de kommende år, alene i EU. Og teknologierne som bruges til broen vil også kunne bruges til andre byggeprojekter.

Det er ikke noget helt nyt, at man kan bruge fibermaterialer til at bygge broer af. En virksomhed, der er med i projektet, har allerede bygget over 1000 broer med en lignende teknik. Forskellen er, at fibrene nu kommer fra naturlige kilder og dermed er biologisk nedbrydelige.

Det sparer CO2 og giver samtidig mulighed for, at de nye broer engang om mange år vil kunne nedbrydes. Bioharpiksen nedbrydes ikke let af sig selv, men materialet kan genanvendes enten mekanisk eller kemisk og for eksempel bruges til at bygge nye broer.