11. oktober 2020

Ret til grønne biler? Stater i retten mod Trump-regeringen

Californien har store ambitioner for grøn transport, men det sker ikke uden sværdslag med den føderale regering. Også i EU er der opgør.

Californien går forrest i USA for en mindre sort transportsektor, men det amerikanske miljøministerium prøver at spænde ben. Foto: Maria Orlova.

Californien går forrest i USA for en mindre sort transportsektor, men det amerikanske miljøministerium prøver at spænde ben. Foto: Maria Orlova.

Der er et potentielt stort benspænd for den californiske guvernørs plan om et grønnere transportsystem. Californien er, sammen med 22 andre stater, der støtter dem, i gang med en retssag mod det amerikanske miljøministerium, EPA, om muligheden for at lave statslige regler for bilforurening.

Det drejer sig om, at Californien ved en lov i 1970 fik en særlig mulighed for selv at sætte sine emissionsstandarder, så længe de er mindst lige så stramme som de føderale regler. Det er netop med de regler i hånden, at Californien er gået forrest mod bilforurening i USA. Men sidste år annullerede Trump-regeringen statens særlige status – og det er den beslutning, Californien og de 22 andre stater har lagt sag om. Vinder EPA sagen, kan det også potentielt ødelægge loven mod nye fossilbiler i 2035. Omvendt kan en sejr for staterne stadfæste Californiens frontposition. Og hvis præsident Trump taber valget til november, vil miljøministeriet nok se anderledes på sagen.

“Hvis Biden bliver valgt, er det usandsynligt, at retssagen fortsætter, og Californien vil opleve en føderal regering, der er meget venligere stemt for at give dispensation til den her type program,” siger Julia Stein, miljøadvokat ved University of California, til CNN.

EU-kamp om fossil-fræserne

Et forbud mod salg af nye fossilbiler om 15 år er langt ude i fremtiden. Og da levetiden for en ny bil er 10-15 år, kan der sagtens komme til at køre mange fossilbiler rundt på de californiske veje efter 2035, især fordi køb og salg af brugte fossilbiler ikke bliver forbudt med guvernørens lov.

Men for USA er målet ambitiøst. Ingen andre stater har fremsat lignende lovgivning, og det er heller ikke ude af trit med den internationale bevægelse på området. Storbritannien forbyder nye fossilbiler fra 2035 – men det er allerede internt på tale at rykke det frem til 2030. Norge har verdens mest ambitiøse planer om at udfase nye, sorte biler fra 2025. Danmark ville gerne lukke for fossilbiler i 2030, men det ville overtræde EU-lovgivningen, så nu arbejder Danmark, sammen med 10 andre EU-lande, i stedet for at omgøre reglerne, så landene selv kan sætte udløbsdatoer på sorte biler fra 2030 og frem – eller at få EU selv til at gå forrest i kampen.

På trods af at Californien lige nu lægger arm med Trumps miljøministerium er bevægelsen i gang. Og selvom der er andre udfordringer, både politiske – guvernørens lov skal også låses fast som miljølovgivning i staten – og praktiske – over de næste 15 år skal der opsættes tusinder og atter tusinder ladestationer, og der skal rigtig billige elbiler på markedet – så er det et nybrud i amerikansk klimapolitik.