25. august 2015

Analyse: Kina er snart førende i e-handel

Handel på nettet sætter nye rekorder fra Nigeria til Kina og Indien, hvor en fortsat voksende middelklasse ikke venter på, at fysiske butikker bliver bygget op.

Gideon / CCBY

Gideon / CCBY

Den globale handel på nettet overgår hele tiden sig selv. Alene i 2014 blev der shoppet løs for 840 milliarder dollars i alverdens digitale shoppingcentre, hvilket gav en vækst på 20 pct. i forhold til året før.

Konsulentfirmaet A.T. Kearney tager hvert år pulsen på de 30 lande i verden med det største potentiale for e-handel. USA ligger måske ikke overraskende nummer et, men Kina kommer lige i hælene. Blandt andet på grund af den kinesiske e-handelsgigant Alibaba, der allerede i 2012 kunne præsentere et salgstal, der slog både eBay og Amazon tilsammen.

Virksomheden blev startet af en engelsklærer fra Hangzhou i 1999, der havde en mission om at give små kinesiske producenter adgang til internettets globale handelsplads. I dag arbejder hele byer udelukkende med at producere varer til Alibabas enorme produktkatalog. Kinas e-handelsmarked spås i 2020 at overgå eksisterende markeder i USA, England, Japan, Tyskland og Frankrig tilsammen.

Latinamerika godt med

Danmark ligger til sammenligning på en 15. plads på A.T. Kearneys seneste liste. To pladser længere nede er Mexico, og også Venezuela, Brasilien og Argentina er repræsenteret fra det latinamerikanske kontinent som lande, der rummer et væsentligt vækstpotentiale for nethandel.

Verdensbankens private afdeling har da netop også investeret 34 millioner dollars i to online-retailere: Lamoda i Rusland og Dafiti i Latinamerika, der har afdelinger i flere af landene på top 30-listen.

At den stigende onlineshopping ikke kun sker i vestlige stuer, skyldes en stærk cocktail, der blandt andet består af nu godt tre milliarder internetbrugere på verdensplan, hvoraf to tredjedele bor i udviklingslandene. Læg hertil 2,3 milliarder bredbåndsmobilabonnementer, hvor over halvdelen af dem er tegnet i udviklingslande.

De svimlende tal giver alt fra enkeltpersoner til små og mellemstore virksomheder en adgang til det globale marked, som ikke tidligere var mulig. Samtidig vokser middelklassen i både Afrika, Asien og Latinamerika. Millioner af mennesker har over en kort periode fået flere penge til også at købe elektronik, mode, bøger og billetter, der p.t. er de mest handlede varekategorier på nettet.

Potentialet er allerede enormt i Afrikas folkerigeste land, Nigeria, hvor 38 pct. af de over 178 millioner mennesker havde adgang til nettet i 2014. Et tal, der vokser dag for dag. Den tendens greb it-entreprenøren Sim Shagaya og lancerede i 2012 shoppingportalen Konga.com, der i starten af i år var den mest besøgte hjemmeside i Nigeria.

Personlig kontakt bevaret

Her lægger landets nye middelklasse alt fra de nyeste smartphones og fladskærme til overdådige bryllupskager og franske vine i den digitale indkøbskurv. Ifølge Shagaya selv skyldes succesen blandt andet, at Konga.com har prioriteret målgruppens behov højt. De adskiller sig nemlig fra Amazons amerikanske kunder, der er vant til at overføre penge med betalingskort.

Når en kunde bestiller en vare på Konga.com, ringer en medarbejder op. Det sikrer den menneskelige kontakt. Herefter bliver varen bragt til døren med tuk tuk, motorcykel eller bil, afhængig af om leveringsadressen er i landets større byer eller længere væk. Kunden har her mulighed for at vente med at betale kontant, til varen er fremme.

Ifølge det globale analyseinstitut Nielsens seneste undersøgelse på området er mobiltelefonen tæt på at blive den mest foretrukne platform for online shopping i udviklingslande. Indbyggerne i mange af verdens fattige områder har nemlig sprunget computeren over i deres vej til the world wide web.

Mobiltelefoner bliver hele tiden billigere, og selv i områder med svingende internetdækning gør apps det muligt at være logget ind og bestille varer, imens updates og anden information bliver hentet ned på telefonen. Det har Indiens største e-handelsfirma, Flipkart, reageret på ved i starten af 2015 at melde ud, at de helt vil lukke deres hjemmeside ned og udelukkende fokusere på salg via deres app.

To tredjedele af virksomhedens otte millioner bestillinger om måneden kommer nemlig fra kunder, der bor i landets små byer, og som ofte kun har adgang til en mobiltelefon.

Mange bliver millonære

E-handlen rykker netop i høj grad på landet, hvor der tit er lange udsigter til fysiske shoppingcentre med samme udbud, som nettet kan tilbyde. Ifølge en ny undersøgelse fra den finansielle koncern Credit Suisse steg andelen af indere fra landområder, der har købt varer online, fra blot 3 pct. i 2010 til 34 pct. i 2014. I Kina fordobledes antallet i samme periode til 64 pct. også på landet.

Flipkart har ligesom Alibaba i Kina haft enorm betydning for tusindvis af mennesker. Virksomheden startede med et team på to og har i dag over 20.000 ansatte. De 26 millioner registrerede brugere kan vælge imellem over 20 millioner produkter til salg på platformen fordelt på 70 kategorier, der dækker over alt fra køleskabe til motorcykelhjelme.

Flipkart meldte ud i januar 2015, at de forventer, at intet mindre end 10.000 af deres forhandlere af produkter i år vil blive millionærer målt i indiske rupier. Sidste år blev 2.000 millionærer igennem deres salg på det gigantiske e-marked.

Der er særligt store penge i tøj og elektronik. Størstedelen af de forhandlere, der krydsede millionærgrænsen sidste år havde base i Delhi, Mumbai og Bangalore. Flipkart arbejder derfor løbende på at ruste deres sælgere over hele Indien til forretningsmodeller baseret på handel på nettet.

Dårlig internetstruktur

Bl.a. har shoppinggiganten indgået et omfattende samarbejde med landets regering om at styrke forholdene for små og mellemstore virksomheder i branchen.

Allerede for to år siden havde mindst 48 af verdens mindst udviklede lande vedtaget nationale politikker for informations- og kommunikationsteknologi. Flere steder er der dog stadig lang vej til gigantsucceser som dem i Indien og Kina. Blandt andet på grund af dårlig internetstruktur og utilstrækkelige online betalingssystemer.

Særligt er det altafgørende for upcoming-virksomheder at satse på at udvikle velfungerende og sikre platforme til smartphones.

Kun set begyndelsen

Ifølge flere globale fremskrivninger og analyser har vi dog kun set begyndelsen. Morgan Stanley Research forudser fx, at 50 pct. af befolkningen i såkaldte emerging markets vil handle på nettet allerede i 2018. Lige i halen på de 63 pct. af den vestlige befolkning, der klikker varer hjem online.

Den globale handelsplads på internettet spås derfor til at blive en afgørende faktor, der kan rykke flere udviklingslande op i den voksende kategori af middelindkomstlande på verdensplan.