04. juli 2021

Klimabevidste forbrugere: Plantebøffer hitter i Europa

Tyske forbrugere vælger i højere grad en grøn plantebøf frem for en rød kødbøf. Og det grønne køderstatningseventyr er først lige begyndt.

Foto: LikeMeat.

Foto: LikeMeat.

Den ellers pølseglade nation Tyskland mæsker sig i plantekød som aldrig før. I hvert faldt steg produktionen af plantebaserede kødalternativer med hele 39 procent i 2020 sammenlignet med året før, viser en undersøgelse fra landets statistikkontor. Markedsværdien af køderstatningsprodukter steg også fra 272,8 millioner euro til 374,9 mio. euro. De grønne bøffer er altså et hit.

”Der er en klar vækst i kødalternativer i landet, og det er en positiv tendens. Selvom salget af alternativerne stadig ikke er på højde med salget af kød, er udviklingen begyndt – og hvis det fortsætter, vil det kunne gøre en forskel på længere sigt,” siger Torben Chrintz, som er videnskabelig rådgiver for klima, energi og fødevarer hos den grønne tænketank CONCITO.

Og det er vigtigt, at de røde bøffer efterhånden bliver udskiftet med grønne. Kød er nemlig en kæmpe post i klimaregnskabet. Produktionen af kød, æg, mælkeprodukter og ost står for hele 83 procent af udledningerne fra mad i Europa. Og særligt produktionen af oksekød sætter en streg i regningen.

Det giver en indtryk af en forbruger, som er blevet mere klimabevidst

Torben Chrintz, videnskabelig rådgiver for klima, energi og fødevarer hos den grønne tænketank CONCITO

Potentialet er enormt

Det er ikke kun i Tyskland, at der komer flere grønne bøffer. Undersøgelser viser, at det europæiske marked for plantebaseret kød er steget med 49 procent de sidste to år.

Torben Chrintz, peger på at der generelt er kommet flere forbrugere, som går op i mindske deres kødforbrug.

”En af grundene til stigningen er, at flere forbrugere nu gerne vil reducere deres kødforbrug, og gerne vil have alternativer til kød. Det giver en indtryk af en forbruger, som er blevet mere klimabevidst. Samtidig har der i de vestlige lande og særligt i USA været en målrettet produktudvikling, som har gjort det muligt at producere disse alternativer til kød. Næste skridt er at udvikle og markedsføre produkterne endnu mere,” forklarer Torben Chrintz.

”Hvis en effektiv produktudvikling bliver ved, er potentialet enormt. Lige nu er produkterne målrettet til et bestemt segment, som allerede er miljøbevidste. Men hvis det kan lykkes at udvikle noget, som får resten med på vognen, vil det virkelig rykke”.