29. marts 2020

Elektriske rickshaws buldrer frem i Indien

De trehjulede rickshaws er en fast del af gadebilledet i indiske storbyer, hvor de både er taxa, skolebus og varevogn. Nu kommer der strøm på.

En elektrisk rickshaw smyger sig igennem en tætpakket gyde i byen Amritsar i det nordlige Indien. Flere og flere indiske rickshaws bliver nu elektriske. Foto: shankar s. CCBY

En elektrisk rickshaw smyger sig igennem en tætpakket gyde i byen Amritsar i det nordlige Indien. Flere og flere indiske rickshaws bliver nu elektriske. Foto: shankar s. CCBY

Indiske byer er berygtede for den voldsomme trafik, hvor kaos og bilkøer hersker. Vejene er fyldt med biler, motorcykler, busser, fodgængere og løsgående køer, der snor sig mellem hinanden for at komme gennem trængslen. Det er endda på trods af, at Indien har meget få biler og større køretøjer i forhold til indbyggertallet – 18 for hver 1000 indere. Herhjemme er tallet næsten 500 pr. 1000 danskere.

I stedet kører de i billigere og mindre køretøjer, der bedre kan smutte gennem trafikken: 79 procent af de motoriserede køretøjer er tohjulede. Og så er der selvfølgelig rickshawen, den lille, trehjulede arbejdshest, der både fragter hele familier og vareleveringer gennem trafikkaos og smalle, krogede gyder.

I gamle dage var det dragere, rickshaw walahs, der trak vognene frem med fodkraft. Siden kom der pedaler på de fleste vogne, senere forbrændingsmotor, og nu stormer elektriske rickshaws frem.

Ifølge det Internationale Energiagentur er der næsten 2,4 millioner e-rickshaws, som de kaldes, i Indien. Det gør dem til verdens næststørste flåde af elektriske køretøjer, kun overgået af Kina.

Pisk og gulerod

Udbredelsen af e-rickshaws er primært vokset frem organisk, uden støtte, fordi batterier bliver billigere og billigere. De blev lovliggjort i 2015, men det er først det seneste års tid, at den indiske regering selv er begyndt at skubbe kraftigt på for at udbrede dem.

Det skyldes flere ting. Det hjælper selvfølgelig klimaet, hvis forbrændingsmotorer bliver skiftet ud med batterier – hvis altså strømmen er grøn. Selvom kul stadig dækker mere end halvdelen af Indiens elektricitetsproduktion, så har landet voldsomt ambitiøse grønne mål og har mere end fordoblet den bæredygtige kapacitet siden 2014, så andelen af vedvarende energi i strømproduktionen nu er 35,9 procent.

Desuden lider mange af Indiens byer under voldsom luftforurening, der er utrolig sundhedsskadelig. 14 ud af 20 af verdens byer med den højeste luftforurening i 2019 var indiske. Så jo færre forbrændingsmotorer på gaden, jo bedre.

Derfor bruger myndighederne nu både pisk og gulerod for at få chaufførerne til at skifte til e-rickshaws. De sænker afgifter, giver et kontant tilskud og har lovgivet om, at alle nye trehjulede køretøjer fra 2023 skal være elektriske (i 2025 er det de tohjuledes tur). Selvom de nok ikke hjælper på trafikkaosset, er det gode nyheder for både klimaet og folkesundheden.