26. september 2016

Kvindelige taxachauffører kører ud af fattigdom

Kvinder går fra at tigge på gaden til at forsørge sig selv som rickshaw-chauffører i et land, hvor kvinder ikke altid kan færdes trygt.

De små taxaer kun for kvinder giver job til chaufførerne og større frihed til passagererne. Foto: Plan International

De små taxaer kun for kvinder giver job til chaufførerne og større frihed til passagererne. Foto: Plan International

Størstedelen af kvinder i Pakistan har ikke mulighed for at forsørge sig selv. Der er få jobmuligheder, og det er ofte usikkert at færdes udenfor. En ny taxaservice kun for kvindelige chauffører og passagerer giver dog kvinder en ny indtjeningsmulighed i byen Chakwal i Punjab-provinsen.

Bali Rani plejede at tigge på gaden for at tjene penge til at forsørge sig selv og sine to børn. Hun er nu blevet chauffør i en lyserød rickshaw kun for kvinder.

”Jobbet betyder, at jeg har haft en anstændig måde at tjene penge på. Nu kan jeg tage mig af mine børn og give dem en uddannelse,” fortæller Rani.

I Pakistan er kun lidt over hver fjerde kvinde mellem 15-64 år en del af arbejdsstyrken. 73 procent af dem arbejder inden for traditionelle områder som landbrug og fiskeri, og med Rickshaw-taxaerne får kvinderne mulighed for at bevæge sig ind på et nyt arbejdsområde.

Jobbet betyder, at jeg har haft en anstændig måde at tjene penge på. Nu kan jeg tage mig af mine børn og give dem en uddannelse

Bali Rani, taxachauffør

En kamp for selvstændighed

For de pakistanske kvinder handler den nye taxaservice dog ikke kun om muligheden for at arbejde. Da Najm Un Nisa fik nøglerne til taxaen, fik hun mod på at gøre en forskel:

”Jeg er fastsat på at køre rickshawen og ændre samfundet, og jeg er beæret over at være en rollemodel for pigerne i mit lokalmiljø,” siger hun.

Den nye transportform giver også flere pakistanske kvinder muligheden for at komme sikkert frem i skole eller på arbejde.

Pakistan er vurderet som det tredjefarligste sted i verden for kvinder, ifølge Storbritanniens indenrigsministerium. Især seksuel chikane fra fremmede mænd er et udpræget problem. Det skaber en stor usikkerhed blandt kvinderne, der ofte er afhængige af, at deres mænd, fædre eller brødre ledsager dem i det offentlige rum for at forhindre verbale eller fysiske overgreb.

Men med de lyserøde taxaer åbner der sig nye veje.

”Traditionelt har kørsel været et tabu for kvinder i konservative områder i Pakistan,” påpeger Gauhar Iqbal, der står bag Rickshaw-projektet. Når det handler om ligestilling mellem kvinder og mænd, skraber Pakistan bunden som nummer 144 af 145 lande på World Economic Forums seneste ligestillingsbarometer.

Iqbal anslår, at mindre end fem procent af kvinder har kørekørt i Pakistan, og hun fortæller, at de nye kvindelige chauffører er med til at nedbryde fastlåste barrierer.

Transport skaber selvstændighed

  • De kvindelige chauffører kører ti til tolv piger og kvinder til skole eller job hver dag.
  • Chaufførerne tjener omkring 300 rupees om dagen (ca. 19 kroner). Lønnen er ikke høj men gør en stor forskel for kvinderne, der ellers er afhængige af deres mænd eller familie.
  • Plan International støtter projektet i Chakwal som led i deres arbejde for kvinders ligestilling.